Rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych 2024 cz. 2

PARTNERZY RAPORTU
Rok 2024 to czas pogorszenia kondycji całej branży elektrotechnicznej. Wartość rynku spadła o ponad 7 proc.1, co widoczne jest w wynikach finansowych 11 największych dystrybutorów artykułów elektroinstalacyjnych.
Sprzedaż
Największym podmiotem pozostaje TIM. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 1305 mln zł. Na drugie miejsce z trzeciego wskoczyło GRODNO ze sprzedażą 1193 mln zł2. Przychody powyżej jednego miliarda miała też spółka W.EG: 1059 mln zł.
Wśród analizowanych firm najlepiej pod względem wzrostu przychodów wypada ONNINEN3: +5 proc. rdr. NOWA ELEKTRO poszła w górę o 1 proc. (więcej o 6,8 mln zł). GRODNO prawie utrzymało sprzedaż. Pozostałe hurtownie nie mogą pochwalić się powiększonymi przychodami.
Rok obrotowy 2024 był najtrudniejszym okresem w historii INSELL od ponad trzydziestu lat. Spółka wypadła najgorzej w analizie – odnotowała spadek aż o 23 proc. do 515 mln zł (rok wcześniej 670 mln zł). Przychody SONEPAR spadły o 17 proc. Gorzej wyglądają wyniki sprzedażowe ASAJ: -16 proc. Dwucyfrowy spadek miał także W.EG -12 proc. Słabszy popyt wpłynął również na największego dystrybutora, czyli TIM: -6 proc.

Zysk
Rok 2024 zakończył się dla wielu firm nie tyle zmniejszeniem zysku, co poważną stratą. W.EG nie poprawił rentowności i mimo działań restrukturyzacyjnych strata netto powiększyła się znacząco. Kolejny rok z rzędu stratę miał ASAJ, co związane było m.in. z transformacją procesów logistycznych. Również SOLAR miał ponownie ujemny wynik.
Nietrafione decyzje biznesowe doprowadziły INSELL do straty, podczas gdy w poprzednim roku spółka wykazała zysk. NOWA ELEKTRO znalazła się niewiele poniżej kreski. SONEPAR wypracował zysk, jednak był on sporo niższy rdr. TIM także niewiele zarobił ze względu na koszty o charakterze jednorazowym związane z transakcją przejęcia kontroli nad TIM SA przez Grupę Würth. W sektorze hurtowni wyróżnia się ONNINEN, który osiągnął rekordowy zysk.
Sieć
Z roku na rok spada liczba punktów handlowych hurtowni elektrotechnicznych. W 2024 r. zniknęło kolejne 5 proc. placówek. Sieci przechodzą wewnętrzną konsolidację z powodów wzrastających kosztów obsługi sprzedaży stacjonarnej m.in. wynajmu lokali czy zatrudnienia. Niektóre punkty są po prostu likwidowane z powodów ekonomicznych. W to miejsce wchodzi sprzedaż online, która ma coraz większy udział w strukturze przychodów. Prowadzenie kanału internetowy jest odpowiedzią na potrzeby klienta. Poza tym generuje niższe koszty utrzymania, chociaż te będą wciąż wzrastać, choćby ze względu na konieczne wydatki np. na cyberbezpieczeństwo czy pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Największą siecią sprzedaży artykułów elektrotechnicznych jest W.EG. Trzy podmioty: FEGA, ENEXON i KACZMAREK ELECTRIC mają razem 121 punktów sprzedaży. GRODNO ma 93 placówki, a SONEPAR, po zamknięciu trzech punktów, ma 55.
NOWA ELEKTRO przeprowadziła zmiany w strukturze. Oddziały we Włocławku oraz Krakowie zmieniły lokalizacje na bardziej funkcjonale. We Wrocławiu spółka dokonała konsolidacji dwóch oddziałów w jedną jednostkę operacyjną. W IV kwartale powstał nowy oddział w Mińsku Mazowieckim. Na koniec 2024 r. spółka dysponowała 40 oddziałami.
Wyjątek w branży stanowi TIM, który nie ma fizycznych sklepów. Sprzedaż prowadzona jest na platformie e-commerce oraz przez 16 biur handlowych.
Więcej danych o analizowanych hurtowniach elektrotechnicznych w pliku pod linkiem:
W zestawieniu zostały ujęte największe hurtownie elektrotechniczne jednolite kapitałowo. Warto podkreślić, że w branży funkcjonują grupy zakupowe: EL-PLUS, EL-SIGMA, ELEKTROOMEGA, FEGIME, FORUM-RONDO i INTER-ELEKTRO.
RE
1 Dane SHE
2 Rok rozliczeniowy GRODNO trwa od 1 kwietnia do 30 marca roku następnego. Do analizy została wzięta suma czterech kwartałów kalendarzowych w 2024 roku.
3 ONNINEN to sieć sprzedaży artykułów elektrycznych, instalacyjnych, grzewczych i hydraulicznych. Dla celów analizy uwzględniono sprzedaż tylko artykułów elektrycznych – 50 proc.