W Polsce jest ponad 4500 stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Na koniec października 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 76 240 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (typu BEV). W okresie styczeń-październik ich liczba zwiększyła się o 19 763 szt.
Pod koniec października br. w Polsce funkcjonowały 8184 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4528 stacji).
Samochody osobowe z napędem elektrycznym
W październiku 2024 r. po polskich drogach jeździło 132 812 sztuk samochodów osobowych z napędem elektrycznym:
- 68 634 sztuki samochodów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) – 52%,
- 64 178 sztuk samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48%.
Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym w Polsce wynosi 132 812 sztuk.
Stan na koniec października 2024 r.
Samochody użytkowe z napędem elektrycznym
W październiku 2024 r. park samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 7639 sztuk. Zwiększyła się również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która składała się z 23 027 sztuk. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 904 104 sztuk. Park autobusów zeroemisyjnych wzrósł do 1428 sztuk (w tym pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1348 sztuk, a wodorowe – 80 sztuk).
Czytaj także: Już nie świeci? Oddaj do elektrośmieci
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października br. w Polsce funkcjonowały 8184 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4528 stacji). 30% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Zobacz także: Mapa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 8184 (4528 stacji).
Stan na koniec października 2024 r.
Podsumowując, na jeden punkt ładowania przypada 9,3 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych.
– Rząd opracował skierowany niedawno do Sejmu projekt nowelizacji Ustawy o elektromobilności, w którym, oprócz m.in. wymogu nabywania wyłącznie zeroemisyjnych autobusów przed samorządy powyżej 100 tys. mieszkańców czy konieczności ustanawiania stref czystego transportu w najbardziej zanieczyszczonych tlenkami azotu miastach, zaproponowano m.in. zniesienie obowiązku realizacji zadań komunalnych przez przedsiębiorstwa dysponujące we flocie odpowiednim udziałem pojazdów elektrycznych. To bardzo kontrowersyjna decyzja – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
RE na podstawie danych PSNM