W lipcu oddano do użytku 308 nowych punktów ładowania
Na koniec lipca 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 70 579 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W okresie styczeń-lipiec br. ich liczba zwiększyła się o 14 102 sztuk, tj. o 6% rdr.
Pod koniec lipca br. w Polsce funkcjonowały 7563 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4163 stacje).
Samochody osobowe z napędem elektrycznym
W lipcu 2024 r. po polskich drogach jeździło 122 299 sztuk samochodów osobowych z napędem elektrycznym:
- 63 540 sztuk samochodów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) – 52%,
- 58 759 sztuk samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48%.
Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym w Polsce wynosi 122 299 sztuk.
Stan na koniec lipca 2024 r.
Samochody użytkowe z napędem elektrycznym
W lipcu 2024 r. park samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 7070 sztuk. Zwiększyła się również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która składała się z 21 840 sztuk. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 839 513 sztuk. Park autobusów zeroemisyjnych wzrósł do 1373 sztuk (w tym pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1307 sztuk, a wodorowe – 66 sztuk).
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca br. w Polsce funkcjonowały 7563 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4163 stacje). 29% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W lipcu uruchomiono 308 nowych punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Zobacz także: Mapa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 7563 (4163 stacje).
Stan na koniec lipca 2024 r.
Na jeden punkt ładowania przypada 9,3 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych.
– Jedną z najważniejszych dla polskiego rynku e-mobility informacji w ostatnich dniach stanowiło zawieszenie od 1 września naboru w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk”. To stwarza poważne ryzyko spadku popytu na BEV w Polsce. Leasing cieszy się szczególną popularnością wśród przedsiębiorców, którzy nabywają ponad 80% samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku. Zawieszenie przyjmowania wniosków przyniesie niekorzystne skutki rynkowe. NFOŚIGW zapowiedział co prawda powrót do ścieżki leasingowej w 2025 r., jednak zakładamy, że w oczekiwaniu na formalne wznowienie naboru, firmy do końca br. mogą wstrzymywać decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
RE na podstawie danych PSNM