We wrześniu uruchomiono 65 nowych punktów ładowania pojazdów elektrycznych

27/10/2020

Według danych Licznika Elektromobilności z końca września br. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 14 788 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez dziewięć miesięcy 2020 r. przybyło ich o 5 792 sztuki, czyli o 97% więcej niż w okresie styczeń-wrzesień 2019 r.

Pod koniec września 2020 r. po polskich drogach jeździło 14 788 elektrycznych samochodów osobowych:

  • 8 169 szt. samochodów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) – 55%;
  • 6 619 szt. samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 45%.

Liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych

liczba samochodów elektrycznych wrzesień 2020

Liczba zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych w Polsce wynosi 14 788 (stan na koniec września 2020 r.).

Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 679 szt.

W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września osiągnęła liczbę 8 430 szt.

Pod koniec września br. park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 345 szt. Przez dziewięć miesięcy 2020 r. flota elektrobusów powiększyła się o 116 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 197% rdr.

Wzrost rynku pojazdów elektrycznych jest godny odnotowania

W Polsce popyt na samochody bateryjne i hybrydy typu plug-in jest w miarę równo rozłożony. Zapewne na decyzje o zakupie samochodu elektrycznego wpływa rosnąca liczba stacji ładowania, natomiast do nabycia hybryd typu plug-in skłania fakt, że pojazd ten w mieście ma wszystkie walory samochodu elektrycznego, zaś w dłuższych trasach daje komfort znacznie większego zasięgu i łatwo dostępnego tankowania. Niewątpliwie godny odnotowania jest też dynamiczny wzrost rejestracji niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz autobusów. 

Liczba ładowarek do aut elektrycznych

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2020 r. w Polsce funkcjonowały 1 282 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 445 punkty). Z tego 863 szt. (33%) to szybkie stacje ładowania prądem stałym DC, natomiast 419 szt. (67%) – wolne ładowarki prądu przemiennego AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (65 punktów).

liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych wrzesień 2020

Liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 1 282 (stan na koniec września 2020 r.).

W zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych Polska wyróżnia się na mapie Europy w dwóch aspektach:

  • po pierwsze cieszy wyjątkowo wysoki udział szybkich stacji ładowania DC, który wynosi aż 33%. Dla porównania w Holandii jest to 2%, we Francji 8%, a w Niemczech – 15%;
  • po drugie na 1 jeden punkt ładowania przypadają nieco ponad 3 całkowicie elektryczne samochody osobowe.

Należy mieć na uwadze, że wraz z rozwojem parku EV konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę, podobnie jak wprowadzenie niezbędnych zmian legislacyjnych m.in. wdrożenie e-taryfy obniżającej koszty stałe operatorów stacji ładowania – podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Gdzie przybywa ładowarek?

Coraz większy popyt na ładowarki obserwuje się w branży hotelowej i restauracyjnej, a także wśród deweloperów i zarządców nieruchomości biurowych, czyli wszędzie tam, gdzie przedsiębiorcy chcą wyjść naprzeciw potrzebom klientów – kierowców samochodów elektrycznych.

Nowości na rynku elektromobilnym

Nowością na polskim rynku elektromobilnym są ładowarki o mocy 100 oraz 150 kW, dostosowane do obsługi najnowszych modeli aut elektrycznych.

Jako jedyna firma na polskim rynku, GreenWay wprowadził do swojej sieci magazyny energii w celu stabilizowania mocy szybkich ładowarek. Zainstalowano ich obecnie pięć przy istniejących stacjach.

Kolejnym rozwojowym rozwiązaniem wprowadzonym do sieci GreenWay jest tzw. hub ładowania, czyli wielostanowiskowa stacja ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie.

Problemy polskiego rynku elektromobilności

Najważniejsze kwestie do rozwiązania w dziedzinie polskiej elektromobilności to:

  • e-taryfa – pozwoli na rozwój infrastruktury ładowania o wyższej mocy, w konsekwencji czas ładowania pojazdu ulegnie skróceniu;
  • infrastruktura przydomowa (instalacja ładowarek na parkingach przynależnych do wielorodzinnych budynków mieszkalnych);
  • infrastruktura publiczna (np. ograniczenie zakresu badań UDT dla publicznych stacji AC czy odejście od modelu budowy stacji przez OSD);
  • usprawnienie planowanego systemu wsparcia finansowego dla elektromobilności.

Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

RE na podstawie danych PSPA

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter