Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych AKTUALIZACJA

01/04/2020
ładowanie samochodu elektrycznego

Według Licznika Elektromobilności na koniec lutego 2020 r. w Polsce były zarejestrowane łącznie 9803 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dwa miesiące 2020 r. liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 1166 sztuk – o 181% więcej niż rok wcześniej.

Pod koniec lutego 2020 r. po polskich drogach jeździły 9803 elektryczne samochody osobowe (o 704 więcej niż miesiąc wcześniej):

  • 5700 samochodów typu BEH, czyli w pełni elektrycznych (BEH, ang. battery electric vehicles);
  • 4103 samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in, które można ładować z zewnętrznego źródła (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

Pojazdy w 100 proc. elektryczne

liczba samochodów elektrycznych w Polsce w lutym 2020

Liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce wynosi 9803 (stan na koniec lutego 2020 r.).

Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec lutego 2020 r. zwiększył się do 561 szt., natomiast autobusów elektrycznych do 232 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego osiągnęła liczbę 6447 szt.

W lutym przybyły 44 stacje ładowania

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec lutego 2020 r. w Polsce funkcjonowały 1093 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2028 punktów). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w lutym 2020

Liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 1093 (stan na koniec lutego 2020 r.).

W ciągu lutego zainstalowano 44 nowe stacje.

Gdzie przybywa ładowarek?

Coraz większy popyt na ładowarki obserwuje się w branży hotelowej i restauracyjnej, a także wśród deweloperów i zarządców nieruchomości biurowych, czyli wszędzie tam, gdzie przedsiębiorcy chcą wyjść naprzeciw potrzebom klientów – kierowców samochodów elektrycznych.

Nowości na rynku elektromobilnym

Największą w kraju sieć ładowania samochodów elektrycznych obsługuje GreenWay Polska. Firma zakończyła 2019 rok ze 175 ładowarkami, pierwszymi w Polsce ultraszybkimi ładowarkami 150 kW i pierwszym w Polsce wielostanowiskowym hubem ładowania.

Nowością w sieci GreenWay, ale także na polskim rynku elektromobilnym, są ładowarki o mocy 100 oraz 150 kW, dostosowane do obsługi najnowszych modeli aut elektrycznych.

Jako jedyna firma na polskim rynku, GreenWay wprowadził także do swojej sieci magazyny energii w celu stabilizowania mocy szybkich ładowarek. Zainstalowano ich obecnie pięć przy istniejących stacjach.

Kolejnym rozwojowym rozwiązaniem wprowadzonym do sieci GreenWay jest tzw. hub ładowania, czyli wielostanowiskowa stacja ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie.

Problemy polskiego rynku elektromobilności

Najważniejsze kwestie do rozwiązania w dziedzinie polskiej elektromobilności to:

  • e-taryfa - pozwoli na rozwój infrastruktury ładowania o wyższej mocy, w konsekwencji czas ładowania pojazdu ulegnie skróceniu;
  • infrastruktura przydomowa (instalacja ładowarek na parkingach przynależnych do wielorodzinnych budynków mieszkalnych);
  • infrastruktura publiczna (np. ograniczenie zakresu badań UDT dla publicznych stacji AC czy odejście od modelu budowy stacji przez OSD);
  • usprawnienie planowanego systemu wsparcia finansowego dla elektromobilności.

Elektromobilność rozwija się w Polsce dynamicznie, a rok 2020 może być przełomowy, jeśli w końcu ruszą dopłaty do zakupu elektryków.

Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

RE na podstawie danych PSPA

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter