Liczba nowo uruchomionych punktów ładowania w styczniu wyniosła 153

23/02/2024
ładowanie samochodu elektrycznego

Na koniec stycznia 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 58 341 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W styczniu ich liczba zwiększyła się o 1628 sztuk.

Samochody osobowe z napędem elektrycznym

Pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 sztuk samochodów osobowych z napędem elektrycznym:

  • 52 356 sztuk samochodów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) – 52%,
  • 48 381 sztuk samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48%.
liczba samochodów z napędem elektrycznym 1-24

Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym w Polsce wynosi 100 737 sztuk. Stan na koniec stycznia 2024 r.

Samochody użytkowe z napędem elektrycznym

W styczniu 2024 r. park samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 6012 sztuk. Zwiększyła się także flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która składała się z 19 415 sztuk. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 697 371 sztuk. Park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 sztuk.

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia br. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 73% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Zobacz także: Mapa stacji ładowania pojazdów elektrycznych

liczba punków ładowania pojazdów elektrycznych w styczniu 2024 r.

Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 6086 (3362 stacje). Stan na koniec stycznia 2024 r.

Na jeden punkt ładowania przypada 9,6 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych.

Z pewnością najważniejszą wiadomością z sektora polskiej elektromobilności w ostatnich tygodniach było ogłoszenie przez NFOŚiGW projektów programów dotacji do elektrycznych samochodów ciężarowych oraz do przeznaczonej dla nich infrastruktury ładowania. Obecnie po polskich drogach jeździ zaledwie ok. 120 eHDV, a w całym kraju funkcjonuje jeden hub ładowania, z którego mogą skorzystać zeroemisyjne ciężarówki. Oba projekty przed wdrożeniem wymagają jeszcze optymalizacji, ale są one niezbędne dla przyspieszenia elektryfikacji transportu ciężkiego. Dzięki dotacjom, koszty nabycia eHDV zbliżą się do cen pojazdów spalinowych o porównywalnej ładowności, zwłaszcza w kategorii N2. Natomiast bez subsydiów, w przypadku kategorii N3, mogą być one wyższe nawet ponad trzykrotnie, zaś kategorii N2 – niemal dwukrotnie – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

RE na podstawie danych PSPA

Zapisz się na bezpłatny newsletter