Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych AKTUALIZACJA

Na koniec marca 2025 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 87 461 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (typu BEV). W pierwszym kwartale br. ich liczba zwiększyła się o 7201 szt., czyli o 22% więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Pod koniec marca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 9342 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych.
Samochody osobowe z napędem elektrycznym
W marcu 2025 r. po polskich drogach jeździły 157 362 szt. samochodów osobowych z napędem elektrycznym:
- 78 853 szt. samochodów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) – 50%,
- 78 509 szt. samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 50%.

Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym w Polsce wynosi 157 362 szt.
Stan na koniec marca 2025 r.
Samochody użytkowe z napędem elektrycznym
W marcu br. park samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 8639 szt. Zwiększyła się również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która składała się z 24 163 szt. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 1 044 755 szt. Park autobusów zeroemisyjnych wzrósł do 1525 szt. (w tym pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1437szt., a wodorowe – 88 szt.).
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec marca 2025 r. w Polsce funkcjonowały 9342 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. 32% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Zobacz także: Mapa stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 9342.
Stan na koniec marca 2025 r.
Podsumowując, na jeden punkt ładowania przypada 9,36 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych.
– Wzrosty rejestracji pojazdów osobowych są spowodowane wprowadzeniem programu „NaszEauto”, a jeśli Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecyduje się poszerzyć go o pojazdy dostawcze bądź o odbiorców instytucjonalnych, z pewnością wzrosty te będą jeszcze większe. Czekamy też na zwiększenie liczby rejestracji pojazdów zeroemisyjnych pow. 16 t. po tym, gdy zostanie już wprowadzony dedykowany im program. W ostatnim czasie obserwowaliśmy procentowo duże wzrosty rejestracji tych pojazdów, jednak wciąż jeszcze ich ilość jest mała, w porównaniu z wynikami w innych krajach europejskich. Mamy nadzieję, że uruchomienie tego programu i – co równie istotne – dwóch programów dedykowanych ładowarkom dla samochodów ciężarowych i infrastrukturze do nich, przełoży się na bardzo wyraźny wzrost ich rejestracji. Biorąc pod uwagę fakt, że w sumie na te trzy programy przeznaczono niebagatelną kwotę 6 miliardów złotych, wydaje się to bardzo prawdopodobne – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Porady eksperta
Fotowoltaika i magazyny energii. Jak dobrać kable?
RE na podstawie danych PSNM