Największe hurtownie elektrotechniczne

24/02/2020
plac kablowy hurtowni elektrotechnicznej

Rok 2019 przyniósł zmiany w rankingu największych dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych. Dwaj najwięksi gracze: TIM i Alfa Elektro zajmują wciąż te same miejsca – odpowiednio pierwsze i drugie. Natomiast do pierwszej trójki weszła sieć hurtowni elektrotechnicznych Grodno.

Według danych zebranych z hurtowni zrzeszonych w SHE rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych zwiększył się w 2019 r. o 300 mln zł (mimo spadków cen miedzi). Jego wartość osiągnęła poziom 9,3 mld zł. Wzrost ten został osiągnięty mimo obniżenia poziomu wzrostu gospodarczego, i w konsekwencji walki cenowej między konkurentami.

Dwa ostatnie lata, 2018 i 2019 były dobre dla profesjonalnej dystrybucji elektrotechniki, członków związku SHE. Po kilkunastoprocentowym wzroście w 2018 r. w stosunku do 2017 r., dynamika obrotów w 2019 r. w porównaniu do 2018 r. spadła do ok. 4 proc., ale te skromne kilka procent to jest ponad 300 mln złotych więcej, a łączny obrót członków Związku SHE osiągnął prawie 9,3 mld zł.  Jeśli ponadto weźmiemy pod uwagę, że około jednej trzeciej rynku stanowi obrót na kablach i przewodach, a spadek notowań miedzi obniżył obrót na kablach o kilkaset milionów to było całkiem dobrze – pozostałe grupy towarów zanotowały lepszą dynamikę wzrostu – komentuje Tomasz Boruc, dyrektor zarządzający SHE.

Struktura rynku hurtu elektrycznego

Na rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce nie ma lidera. Największe podmioty mają udziały nieprzekraczające 10 proc.:

  • TIM SA – 8,6 proc.
  • Alfa Elektro – 6,7 proc.
  • Grodno – 6,2 proc.

Podstawą do wyliczenia udziału rynkowego dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych są przychody ogółem członków SHE, czyli 9,3 mld za 2019 rok.

struktura rynku hurtu elektrycznego w Polsce według przychodów firm
Struktura rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce. Opracowanie RE. (TIM – dane jednostkowe, szacunkowe za 2019 r. Grodno – dane na podstawie raportów skonsolidowanych, kwartalnych 2019 r.)

TIM pobił rekord

Listę największych dystrybutorów elektrotechniki otwiera TIM SA. W 2013 r. spółka zmieniła model biznesowy na hybrydowy. Funkcjonują w nim równolegle: kanał e-commerce oraz team pracujący z dostawcami i klientami. Grupę kapitałową TIM SA tworzą także: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z elektronarzędziami i 3LP SA (operator centrum logistycznego w Siechnicach).

Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody jednostkowe TIM SA osiągnęły w 2019 r. poziom 799,6 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc w stosunku do 2018 r. To najlepszy wynik w ponad 32-letniej historii spółki. Ponad 70 proc. tej kwoty (562 mln zł, +11,8 proc. rdr.) przyniosła sprzedaż online. W aż 11 miesiącach obroty przekroczyły 60 mln zł, natomiast czwarty kwartał przyniósł zarówno miesięczny rekord wszech czasów, jak i najwyższe kwartalne przychody ze sprzedaży (ponad 211,5 mln zł).

Zobacz także: W TIM-ie trwa przegląd opcji strategicznych

Alfa Elektro poprawiła rentowność

Na drugim miejscu w rankingu znajduje się sieć hurtowni elektrotechnicznych Alfa Elektro. Zarząd spodziewał się, że 2019 rok będzie trudny ze względu na obniżenia poziomu wzrostu gospodarczego, a działania konkurencji spowodują większą presję na marżę. Dlatego przez cały rok firma prowadziła ostrą politykę finansową, nie pomijając wydatków na narzędzia informatyczne i logistyczne. W rezultacie przychody wzrosły do 625 mln zł, czyli tylko o 2 mln zł w stosunku do 2018 r., za to znacząco poprawiły się wskaźniki rentowności.

Wiosną 2019 roku Alfa Elektro zmieniła logo. Nowa grafika powstała z okazji 30-lecia działalności firmy w Polsce, i podkreśla nowoczesność marki, jej dobrą kondycję i nieustający rozwój.

Sieć hurtowni Alfa Elektro liczy 65 punktów sprzedaży. Magazyn centralny, obsługujący wszystkie oddziały, znajduje się w Chorzowie.

Alfa Elektro należy w stu procentach do sieci Sonepar, która jest największym na świecie dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych dla profesjonalistów. Przychody za 2018 r. wyniosły ponad 24 mld euro. W ubiegłym roku Sonepar świętował 50-lecie istnienia.

Grodno wykonało największy skok

Sieć hurtowni Grodno znalazła się na trzecim miejscu w rankingu największych hurtowni elektrycznych za 2019 rok. Wzrost sprzedaży jest rezultatem rozwoju sieci handlowej, a także konsekwentnej rozbudowy oferty usługowej i asortymentowej.

Zobacz także: Wywiad z Andrzejem Jurczakiem, prezesem Grodno SA

Rok rozrachunkowy Grupy Grodno trwa od 1 kwietnia 2019 r. do 31 marca 2020 r. Na potrzeby tego rankingu wykorzystano wyniki Grodno za cztery kwartały roku kalendarzowego 2019. Wyniki Grodno SA za rok obrotowy 2019/2020 podamy po opublikowaniu przez spółkę raportu giełdowego.

W 2019 r. obroty Grodna wyniosły prawie 580 mln zł.

W pierwszych trzech kwartałach (kwiecień-grudzień) roku obrotowego 2019/2020 Grupa Grodno zwiększyła sprzedaż o 24 proc. rdr, a zysk netto o 31 proc. rdr. Przychody Grupy wyniosły 458,5 mln zł i przełożyły się na 9,1 mln zł zysku netto. W pojedynczym III kw. (październik-grudzień 2019 r.), przychody i zysk netto wzrosły odpowiednio +27 proc. i +32 proc.

Dynamiczny wzrost sprzedaży nastąpił przede wszystkim w segmencie fotowoltaiki, która stanowi już 15 proc. przychodów Grodna. Narastająco w trzecim kwartale 2019/2020 fotowoltaika wygenerowała 68,7 mln zł przychodów wobec 21,9 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego (ponad 3-krotny wzrost).

W 2020 r. spółka chce dostarczyć komponenty instalacji PV o mocy min. 150 MW.

Zobacz także: Moc zainstalowana fotowoltaiki w Polsce

W Grupie Grodno znajdują się także hurtownie: INEGRO Sp. z o.o., BaRGo Sp. z o.o., oraz Magma Sp. z o.o. Sieć ma 88 punktów sprzedaży.

Grodno należy do grupy dystrybutorów elektrotechnicznych FEGIME Polska.

ranking hurtowni elektrotechnicznych według przychodów w 2019 r.
Przychody dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych w 2019 r.
Opracowanie RE (TIM – dane jednostkowe, szacunkowe za 2019 r. Grodno – dane na podstawie raportów skonsolidowanych, kwartalnych 2019 r.)

Jaki będzie 2020 rok?

Czego możemy się spodziewać w najbliższym czasie?  Wyższe ceny energii oraz programy związane z Zielonym Ładem (Green Deal), który zostanie zapewne uchwalony w tym roku, znacząco zwiększą specjalistyczny popyt w branży. Już teraz hurtownie dobrze obsługują np. rynek fotowoltaiki i integracji energii z różnych źródeł. Najłatwiej przesyłać energię w postaci prądu, i w tym obszarze postęp będzie bardzo widoczny. Również budownictwo mieszkaniowe i kubaturowe, jak wskazują prognozy ma przed sobą co najmniej dwa dobre lata, niezależnie od powodzenia rządowych programów, które mogą sytuację jeszcze poprawić.  Zagrożeniem, ale również szansą dla tych perspektyw jest wzrost kosztów i wynagrodzeń: zagrożeniem, bo obniża rentowność biznesu, ale szansą, bo wymusza oszczędności poprzez innowacje i większą efektywność – przewiduje Tomasz Boruc.

RE

Jaki był 2018 rok?

Na rynku hurtu elektrycznego zaostrzała się walka cenowa pomiędzy konkurentami, skutkująca spadkiem marż na sprzedaży towarów we wszystkich kluczowych grupach produktowych oraz kategoriach klientów. Mimo to największe hurtownie elektrotechniczne osiągnęły w 2018 roku wyniki, które należy uznać za bardzo dobre.

Do 5 największych hurtowni elektrotechnicznych należą (według przychodów za 2018 rok):

  • TIM,
  • Alfa Elektro,
  • Kaczmarek Electric,
  • Onninen (tylko elektrotechnika),
  • Grodno.
Przychody hurtowni elektrotechnicznych w latach 2016-2018
Przychody dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych w latach 2016-2018. Opracowanie RE (TIM – dane skonsolidowane; Grodno – dane skonsolidowane za rok obrotowy; Onninen – tylko elektrotechnika)
katalog Hurtownie elektrotechniczne baner

TIM z największymi w historii obrotami

TIM SA zakończył 2018 rok z najwyższymi w historii obrotami: 751,5 mln zł, czyli +14,6% r/r. Zysk netto wyniósł 10,2 mln zł, co oznacza wzrost aż o niemal 1295% w porównaniu z rokiem 2017 (732 tys. zł). To przede wszystkim zasługa rekordowych przychodów ze sprzedaży. Warto jednak zwrócić uwagę także na wzrost kosztów operacyjnych (do 736,7 mln zł, +12,5% r/r), który był jednak o 2,1 p. proc. niższy od wzrostu przychodów.

Rosnącym obrotom towarzyszy wzrost liczby klientów. W 2018 r. zakupów w TIM-ie dokonało ponad 30 tysięcy klientów, o 10,5% więcej niż rok wcześniej. O 9,8% r/r, do prawie 11,2 tys., wzrosła liczba klientów kluczowych TIM-u, a więc realizujących w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupy o wartości ponad 1500 zł miesięcznie.

Niemal 71% przychodów TIM-u przyniosła sprzedaż online.

Sprzedaż 3LP SA do klientów spoza Grupy TIM (bez najmów) wzrosła do niemal 15,6 mln zł, co oznacza wzrost aż o 317%. W obszarze usług logistycznych udział klientów spoza GK TIM wyniósł 27,5%. Ten wskaźnik oznacza, że jeden z głównych celów strategicznych, który zakładał osiągnięcie w 2018 r. udziału przychodów z klientów zewnętrznych na poziomie 25-30%, został zrealizowany. Całkowite przychody 3LP SA wyniosły w 2018 r. 74,2 mln zł, o ponad 23% więcej niż w roku 2017.

Dla logistycznej spółki z Grupy TIM rok 2018 był przełomowy. 3LP po raz pierwszy zanotowało bowiem dodatnie wyniki finansowe na wszystkich poziomach rachunku zysków i strat. Wygenerowało również dodatnie przepływy z działalności operacyjnej w kwocie ponad 6 mln zł.

Miniony rok był czasem zmian w pozostałych spółkach zależnych TIM-u. W stan likwidacji postawiona została spółka Sun Electro Sp. z o.o. W grudniu 2018 r. TIM całkowicie wycofał się z Elit SA, zwiększając jednocześnie do 100% zaangażowanie w bydgoskiej spółce Rotopino.pl SA (w Grupie TIM od 2011 r.), która zanotowała rekordowe przychody ze sprzedaży (61,3 mln zł) i 123 tys. zł zysku netto wobec 664 tys. zł straty w 2017 r.

Grupa Kapitałowa TIM zakończyła rok 2018 zyskiem netto w wysokości niemal 15,1 mln zł wobec 3,8 mln zł straty rok wcześniej. Zysk z działalności operacyjnej osiągnął niemal 19,9 mln zł (vs 3,2 mln straty zł w 2017 r.).

Stabilny rozwój Alfy Elektro

Rok 2018 był dobrym rokiem dla Alfy Elektro. Dzięki ciągłemu wzmacnianiu aktywności zarówno w obszarze sprzedaży, jak i negocjacji zakupów z dostawcami udało się poprawić rentowność działalności oraz osiągnąć satysfakcjonujący wynik za cały 2018 rok. Sprzedaż wzrosła o 11% w stosunku do 2017 roku (pomimo zamknięcia kilku oddziałów) i osiągnęła ponad 623 mln zł.

Pomimo tej trudnej sytuacji rynkowej Alf Elektro osiągnęła zysk netto na poziomie blisko 8,1 mln zł, co stanowi 22% r/r.

Na koniec 2018 roku sieć Alfa Elektro miała 68 punktów sprzedaży (w trakcie roku zamknięta została 1 hurtownia oraz 3 oddziały satelitarne). Zmieniła się także struktura organizacyjna w obszarze logistyki: powstał jeden magazyn centralny zlokalizowany w Chorzowie, z którego dostawy realizowane są obecnie do wszystkich hurtowni na terenie całej Polski.

Zatrudnienie na koniec 2018 roku zwiększyło się 8 pracowników.

W 2018 roku to rok inwestycji dla Alfa Elektro. Kwota wydatków osiągnęła blisko 10,4 mln zł i znacząco przekroczyła wartość amortyzacji. Główne obszary nowych inwestycji obejmowały wyposażenie nowego magazynu centralnego oraz prace związane z wdrożeniem nowego systemu informatycznego klasy ERP. Obecnie planowane są kolejne inwestycje w nowe rozwiązania informatyczne oraz logistyczne. W tym roku powstała nowa strona internetowa. Zmieniło się także logo firmy.

Pełna informacja o największych hurtowniach w numerze majowym RE.

RE

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter