Rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych RAPORT 2022

09/06/2023
wnętrze hurtowni elektrotechnicznej

Raport obejmuje zestawienie największych podmiotów dystrybucji profesjonalnej w ujęciu jednorodnym

Partnerzy Raportu

Spis treści:

Charakterystyka rynku hurtowego w 2022 roku

Wojna, embarga, wzrost cen surowców i groźby blackoutu – wszystko to miało wpływ na to, co działo się w sprzedaży hurtowej artykułów elektrotechnicznych. W efekcie, szczególnie w pierwszym półroczu 2022 r. zauważalne były problemy z dostępnością materiałów oraz zerwane łańcuchy dostaw. Stabilność finansowa, odpowiednie dostosowanie polityki zakupowej oraz istotne zwiększenie stanów magazynowych okazały się być najważniejsze dla znaczącego ograniczenia tego negatywnego zjawiska. W efekcie przezorni dystrybutorzy byli w stanie zapewnić cały czas dobry poziom serwisu dla klientów, a jednocześnie zwiększyć marżowość sprzedaży.

W drugim półroczu 2022 r. odczuwalne było wyhamowanie inwestycji, przede wszystkim w budownictwie jednorodzinnym. Z drugiej strony wzrosło zainteresowanie produktami OZE oraz wszystkim tym, co wiąże się z energooszczędnością i modernizacją całego obszaru energetycznego. Ta sytuacja stworzyła nowe wyzwania w branży, które spowodowały odejście firm od rutynowej obsługi klienta.

Wykorzystanie przewag konkurencyjnych oraz umiejętne zarządzanie zasobami zaowocowały rekordowymi wynikami sprzedażowymi hurtowni elektrotechnicznych, jednak wzrost nie był większy niż rok wcześniej.

W 2022 r. Produkt Krajowy Brutto (PKB) wzrósł o 5,1% rdr. wobec 6,9% rdr. w 2021 roku. Wzrost był więc mniejszy niż rok wcześniej. Podobnie zachował się rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych. Według danych zebranych z hurtowni zrzeszonych w SHE (szacunkowo ponad 90% rynku profesjonalnej dystrybucji elektrotechniki), rynek dystrybucji w 2022 r. przekroczył 14 mld zł – wzrósł o 20%, podczas gdy rok wcześniej – o 30%.

Warto przypomnieć sobie, że w latach 2020-2021 była pandemia, która wbrew obawom nie zrujnowała ani polskiej gospodarki ani naszej branży. Rok 2022 rozpoczęliśmy z nadzieją na normalność i stabilizację. 24 lutego, „skończyła się zabawa – zaczęły się schody”. Wojna na Ukrainie: wahania cen surowców, paliw, energii, niepewność dostaw i w końcu inflacja – zapamiętamy to na długo.
Rozpoczęte projekty, budowy i remonty zostały zakończone. Hurtownie zrzeszone w Związku SHE zakończyły rok bardzo dobrym wzrostem sprzedaży w porównaniu z rokiem 2021. To był również kolejny rok, w którym mieliśmy wzrost sprzedaży technologii OZE – komentuje Tomasz Boruc, dyrektor zarządzający Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki SHE.

Struktura sprzedaży w hurtowniach elektrycznych

Największy udział w strukturze przychodów mają kable i przewody. Generują średnio 35% sprzedaży (od 21 do 47%). W 2022 r. wartość sprzedaży w hurtowniach wzrosła o 24%.
Drugi mocy obszar to aparatura z udziałem 27% (od 14 do 47%). W 2022 r. nastąpił wzrost sprzedaży o 8% rdr.

struktura sprzedaży w hurtowniach elektrotechnicznych w 2022 r.
Struktura sprzedaży w hurtowniach elektrotechnicznych w 2022 r. Opracowanie RE na podstawie danych SHE

Oświetlenie pozostało na tym samym poziomie. Spada udział źródeł światła na korzyść opraw i systemów oświetleniowych, choć wciąż brakuje inżynierskiej wiedzy do obsługi tego segmentu. Dlatego hurtownie rejestrują coraz mniejszy udział sprzętu oświetleniowego w obrotach – 10% (od 7 do 17%).

Hurtownie elektryczne sprzedają więcej nie tylko fotowoltaiki, lecz także również pomp ciepła czy kolektorów słonecznych Wartość sprzedaży segmentu OZE wzrosła o 25% rdr. i przyniosła 13% obrotów (od 4 do 24%).

Przychody dystrybutorów elektrotechniki

Największym dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych jest TIM, którego przychody przekroczyły 1453,7 mln zł, w tym ponad 1 mld pochodziło ze sprzedaży w kanale online. Tuż za nim znajduje się W.EG podmiot składający się z trzech dużych hurtowni: Enexon, Fega i Kaczmarek Electric. Wielkość sprzedaży W.EG wyniosła 1448,1 mln zł. Na trzecim miejscu znajduje się Grodno. Rok rozliczeniowy Grodna jest przesunięty o jeden kwartał (1.04.2022-31.03.2023), dlatego na potrzeby rankingu wzięte zostały wyniki czterech kwartałów 2022 roku, które w sumie dały 1249,8 mln zł. W piątce największych graczy jest także Alfa Elektro z wielkością sprzedaży 838,9 mln zł. Sieć hurtowni elektrycznych i hydraulicznych Onninen zwiększyła przychody do 1653 mln zł, z tego ponad 50% to artykuły elektrotechniczne.

przychody hurtowni elektrycznych w latach 2020-22
Przychody netto ze sprzedaży największych dystrybutorów elektrotechniki w latach 2020-2022 (mln zł)
RE na podstawie danych z firm
TIM – dane jednostkowe

Grodno – dane skonsolidowane, suma czterech kwartałów 2022 roku (rok rozliczeniowy w Grodnie 1.04.2022-31.03.2023)
Onninen – tylko elektrotechnika

Struktura rynku hurtu elektrycznego

Mimo powolnej konsolidacji, rynek hurtowni elektrotechnicznych pozostaje rozdrobniony. Udziały największych podmiotów nie przekraczają 10 procent. Dostępne dane o dystrybucji profesjonalnej pokazują następującą strukturę:

  • TIM SA – 9,35 proc.
  • W.EG – 9,31 proc.
  • Grodno – 8,03 proc.
  • Alfa Elektro – 5,39 proc.
  • Onninen – 5,35 proc.
  • Pozostali – 62,57 proc.

struktura rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w 2022 r.
Struktura rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych.
RE na podstawie danych z firm i SHE
TIM – dane jednostkowe

Grodno – dane skonsolidowane, suma czterech kwartałów 2022 r. (rok rozliczeniowy w Grodnie 1.04-2022-31.03.2023)
Onninen – tylko elektrotechnika

Pozostałą część rynku stanowią mniejsze hurtownie, zrzeszone w grupach handlowych: Fegime, El-Plus, El-Sigma, Inter-Elektro, Forum-Rondo, Elektro-Omega. Niektóre hurtownie działają nadal samodzielnie np. Ins-El, Kwant czy Mors.

Liczba oddziałów hurtowni elektrotechnicznych

Największy dystrybutor artykułów elektrotechnicznych TIM nie ma fizycznych oddziałów. Sprzedaje przez platformę ecommerce oraz przedstawicieli handlowych, dlatego nie jest ujęty w zestawieniu.
Największą siecią dysponuje W.EG – 126 oddziałów. Grodno to sieć złożona z ponad 100 oddziałów, a Alfa Elektro – z 60. Onninen dysponuje 36 oddziałami – oprócz elektrotechniki sprzedaje w nich także artykuły z zakresu techniki grzewczej czy klimatyzacyjnej.

liczba oddziałów największych hurtowni elektrotechnicznych 2023
Liczba oddziałów największych hurtowni elektrotechnicznych.
Dane z końca maja 2023 r.
Opracowanie RE na podstawie danych z firm

TIM wysoko ustawia poprzeczkę i realizuje ambitne cele

35 lat obecności na rynku TIM SA uczcił najlepszymi w historii wynikami sprzedażowymi i finansowymi. W 2022 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 1,45 mld zł (+16,1% rdr.). Historyczny poziom zanotowała także EBITDA: 129,2 mln zł (+18,8% rdr.).

Zarząd TIM wysoko ustawił poprzeczkę. W minionym roku zaprezentowana została nowa, długofalowa strategia rozwoju TIM-u, z celami finansowymi określonymi do roku 2026: przekroczeniem na poziomie jednostkowym 3 mld zł przychodów oraz 250 mln zł EBITDA. TIM ma ambicję być prawdziwym centrum elektrotechniki, dlatego intensywnie pracuje nad jak najpełniejszą realizacją nowej misji: „Ułatwiać pracę profesjonalistom”.

Przychody TIM-u ze sprzedaży online realizowanej samodzielnie przez klientów wyniosły w 2022 r., po raz pierwszy w historii, równy 1 mld zł.

Choć nasze rekordowe wyniki są więcej niż satysfakcjonujące, to nie był łatwy rok. Rynek, który nie otrząsnął się jeszcze po pandemii, wszedł w ponowny stan nieustalony z powodu inwazji Rosji na Ukrainę, rekordowej inflacji, wzrostu stóp procentowych czy kryzysu energetycznego. TIM potraktował rynkowe zawirowania jako szansę. Rok 2022 pokazał siłę naszych organizacji. To zaowocowało rekordową liczbą zarówno nowych, jak i lojalnych klientów. Po raz kolejny udowodniliśmy, że potrafimy dostosowywać się do zmiennych warunków zewnętrznych i wykorzystywać je z korzyścią dla naszych firm – podkreśla Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA.

W kwietniu 2023 r. spółka FEGA & Schmitt Elektrogroßhandel GmbH, należąca do międzynarodowej Grupy Würth, ogłosiła wezwanie do sprzedaży wszystkich wyemitowanych przez TIM SA akcji, po 50,69 zł za akcję. Jeszcze w marcu 2023 r. najwięksi akcjonariusze i kluczowi menedżerowie TIM-u (w tym m.in. prezes Krzysztof Folta i pozostali członkowie zarządu TIM SA, a także przewodniczący Rady Nadzorczej TIM SA Krzysztof Wieczorkowski), reprezentujący łącznie ok. 42% ogólnej liczby akcji w kapitale zakładowym i ogólnej liczby głosów w TIM SA, podpisali umowy z FEGA & Schmitt Elektrogroßhandel GmbH, w których zobowiązali się do złożenia zapisów na planowane wezwanie. Zapisy do sprzedaży akcji przyjmowane będą do 4 lipca 2023 r.

Würth to renomowana firma, z dużymi tradycjami i sukcesami w rozwoju biznesu dystrybucyjnego w skali międzynarodowej, nastawiona na inwestycje długoterminowe. Po dołączeniu do Grupy Würth będziemy mieć zagwarantowaną dalszą obecność marek TIM i 3LP na rynku, a także pewność dalszego rozwoju w obszarach digitalizacji, automatyzacji, poszerzania oferty asortymentowej czy logistyki – podkreśla Krzysztof Folta.

baner TIM

W.EG Polska – inwestycje w technologie i zasoby ludzkie

Historia W.EG Polska ma swój początek w 2016 roku, kiedy nastąpiło połączenie dwóch sieci hurtowni elektrotechnicznych: Fega  i Elektroskandia Polska (w 2019 roku Elektroskandia zmieniła nazwę na Enexon).

2021 rok był dla W.EG Polska rokiem przełomowym. Do grupy dołączył Kaczmarek Electric, a wydarzenie było jedną z największych konsolidacji na rynku hurtowni elektrotechnicznych. Zmieniła się struktura właścicielska, grupa Würth objęła 60 % a Cezary Kaczmarek 40% udziałów.

W 2022 roku przychody netto ze sprzedaży w W.EG wyniosły 1438 mln zł, a EBIDTA przekroczyła 45 mln zł. Sieć handlowa składa się z 126 oddziałów. Połowa z nich funkcjonuje jako agencje. Liczba pracowników łącznie z agencjami – 868.
Spółka dysponuje magazynem centralnym zlokalizowanym w Powodowie. Powierzchnia magazynu wynosi 11,3 tys. m2. Z końcem 2024 roku spółka planuje zakończyć inwestycję budowy kolejnej części magazynu i zyskać tym samym dodatkowe 11,5 tys. m2.

W minionym roku W.EG Polska zrealizował szereg projektów zapewniających zrównoważony rozwój firm należących do Grupy. Najważniejszymi działaniami w 2022 r. i obecnie jest wdrażanie strategii sprzedażowych spółek handlowych, strategii omnichannelowej, automatyzacja procesów logistyczno-księgowych oraz nieustający rozwój organizacji i jej pracowników. Na unowocześnienie infrastruktury logistycznej oraz zakup działki inwestycyjnej od 2022 roku spółka wydała ponad 24 mln zł.  

Jesteśmy zobligowani, aby starać się przewidywać, jak będzie rozwijać się popyt na określone towary i usługi, żeby odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku, który dynamicznie się zmienia. Kluczowe jest zapewnienie dostępności towarów, ale także bardzo dobrego serwisu i doradztwa technicznego. Nie wystarczy być dostawcą towarów, trzeba w kompleksowy sposób odpowiadać na to, czego oczekują dzisiaj klienci, ponieważ pandemia i wojna w istotny sposób zmieniły trendy na rynku – stwierdza Maciej Maćkowiak, prezes zarządu W.EG Polska.

Kaczmarek Electric co roku organizuje Grand Prix Kaczmarek Electric MTB. Jest to cykl wyścigów rowerowych rozgrywanych w zachodniej Polsce, plasujący się w czołówce polskich maratonów kolarskich. Impreza ma charakter otwarty – biorą w niej udział amatorzy i profesjonaliści. W 2022 roku łączna liczba zawodników wynosiła ponad 5000 osób. Przedstawiciele branży elektrotechnicznej w każdym wyścigu są klasyfikowani i dodatkowo nagradzani w swojej kategorii.

Transformacja energetyczna to klucz do przyspieszenia rozwoju Grodna

Na wzrost przychodów Grodna w 2022 r. wpłynęła głównie wyższa sprzedaż pomp ciepła, a także poprawa sprzedaży w większości pozostałych segmentów. Spadek pozycji wynikowych związany był w dużym stopniu z niższą sprzedażą instalacji fotowoltaicznych notowaną od kwietnia 2022 r. Wyniki Grodno pozostawały również pod wysoką presją rosnących kosztów i inflacji.

Rok rozliczeniowy Grodna nie odpowiada rokowi kalendarzowemu (trwa od 1.04.22 r. do 30.03.23 r.). Dla ułatwienia porównania z innymi dystrybutorami uwzględniona została suma przychodów Grodna w czterech kwartałach 2022 roku.

Suma przychodów dla czterech kwartałów 2022 r. wyniosła 1249,8 tys. zł. To o 18% więcej niż rok wcześniej.

W roku 2022/23 największy wpływ na naszą sprzedaż miały przede wszystkim turbulencje na rynku fotowoltaiki, a także spadek ogólnej koniunktury, w dużym stopniu pod wpływem wojny, czyli sytuacji od nas niezależnej. Gdyby spojrzeć na rok kalendarzowy 2022, zamknęliśmy go wzrostem o 18% rdr. i to pokazuje nam zupełnie inny obraz niż 3% wzrostu w naszym roku obrotowym – podsumował Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno SA.

W 2022 r. Grodno zakończyło swoje największe dotychczasowe inwestycje: rozbudowa Centrum Dystrybucji w Małopolu oraz nowy obiekt handlowo-szkoleniowy w Łodzi.

Grodno dysponuje jedną z najbardziej rozbudowanych sieci sprzedaży, która składa się z ponad 100 oddziałów (w tym 13 franczyzowych i 8 spółki zależnej BaRGo) zlokalizowanych na terenie całej Polski. Wszystkie oddziały zaopatrywane są przez nowoczesne Centrum Dystrybucji mieszczące się w Małopolu (woj. mazowieckie).
Grodno należy do grupy dystrybutorów elektrotechnicznych FEGIME Polska.

Alfa Elektro – długofalowa polityka stabilnego rozwoju

Rok 2022 był dla Alfa Elektro rokiem trudnym organizacyjnie, lecz jednocześnie bardzo dobrym pod kątem uzyskanych wyników.

Sprzedaż wzrosła w stosunku do 2021 roku o 17% do poziomu blisko 839 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł 36 965 tys. zł, co stanowi wzrost blisko 48% rdr.

W trakcie 2022 r. poziom zatrudnienia nie uległ istotnym zmianom.

Wartość inwestycji w roku 2022 osiągnęła poziom 1,6 mln zł (o 0,5 mln zł więcej niż w roku poprzednim). Spółka planuje nadal inwestować w rozwój, w szczególności w nowe rozwiązania informatyczne oraz logistyczne.

Firma dysponuje siecią 60 hurtowni na terenie całej Polski. Prowadzi również handel internetowy. W Chorzowie znajduje się magazyn centralny, z którego dostawy realizowane są do wszystkich hurtowni na terenie całej Polski.

Drugi raz z rzędu sieć hurtowni elektrycznych Alfa Elektro zdobyła tytuł „Najlepszy Pracodawca.” Ranking „Poland’s Best Employers 2023 – Najlepsi Pracodawcy w Polsce 2023” organizowany był po raz trzeci przez miesięcznik Forbes wspólnie z firmą Statista.

Alfa Elektro wchodzi w skład międzynarodowej Grupy Sonepar, która jest numerem 1 w Europie i światowym liderem dystrybucji wyposażenia elektrycznego. Rok 2022 Grupa zakończyła historycznym wynikiem odnotowując sprzedaż w wysokości 32,4 mld euro. Właścicielem 100% udziałów Alfa Elektro jest Elektroskandia AB z siedzibą w Szwecji.

Rozwój e-commerce i trend nowych, energooszczędnych technologii napędza zyski Onninen

Onninen zapamięta rok 2022 jako rekordowy pod względem sprzedaży, ale równocześnie bardzo niestabilny i pełen zawirowań związanych z przerwanym łańcuchem dostaw i sytuacją geopolityczną.

Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 1,65 mld zł, w tym udział artykułów elektrotechnicznych stanowił 50,69%. Do wyjątkowych wyników przyczyniła się dywersyfikacja oferty napędzana przez mega trend nowych technologii związanych z szeroko pojętą elektryfikacją, OZE i zyskującym na popularności sustainability.

Mimo poważnych wyzwań rynkowych związanych z dostępnością towarów, Onninen zrealizował kluczowe inwestycje w obszarze logistyki i internetu. W Teolinie pod Łodzią na zakupionym gruncie o wielkości 2 hektarów powstała nowa hala magazynowa, a w sieci pojawiła się nowa wersja hurtowni onninen.pl, także po angielsku i ukraińsku. Działania te zaowocowały silnym rozwojem e-commerce i digital marketingu.

Klienci coraz chętniej korzystają z nowoczesnych rozwiązań e-commerce-owych. Widzimy to bardzo wyraźnie również w branży B2B, która przez wiele lat opierała się wyłącznie na tradycyjnych kontaktach handlowych. Dziś możliwość porównywania cen, zamawiania towarów w dowolnym miejscu i czasie czy wygodne sposoby dostawy również do punktów odbioru i paczkomatów stają się standardem w całym sektorze handlowym. W odpowiedzi na te trendy intensywnie pracujemy nad nowymi funkcjonalnościami naszej internetowej hurtowni onninen.pl. Wdrożyliśmy również możliwość odbioru towarów z użyciem e-PIN (elektronicznych dowodów dostawy) oraz nowe formy dostawy zamówień – podkreśla Wiktor Kępiński, dyrektor zarządzający Onninen w Polsce.

Firma digitalizuje swoje procesy w wielu obszarach działania, dzięki czemu sprawnie wykorzystuje nowe technologie nie tylko w sprzedaży, ale również w marketingu i komunikacji. Warta podkreślenia jest również świadomość ekologiczna. Jak przystało na lidera w branży technicznej, firma nie tylko zaopatruje i edukuje rynek w zakresie OZE, lecz także stosuje rozwiązania proekologiczne we własnej działalności np. wykorzystując samochody elektryczne we flocie firmowej.

Onninen to sieć hurtowni instalacyjnych: elektrycznych i hydraulicznych. Liczba oddziałów wynosi 36. Pracuje w nich 887 pracowników.
Onninen należy do Grupy KESKO. W 2022 roku Grupa osiągnęła 11,8 mld euro przychodów.

RE, fot. Onninen

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter