Porozumienie dla rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

24 września 2025 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki oraz przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, operatorzy systemu dystrybucyjnego zrzeszeni w Polskim Towarzystwie Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisali Porozumienie Sektorowe na rzecz współpracy w przyłączeniu do sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Porozumienie jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych poruszających się po polskich drogach, a także na wyzwania związane z realizacją celów unijnego rozporządzenia AFIR, dotyczące rozbudowy stref ładowania wzdłuż sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T, która w Polsce jest obecnie w fazie początkowej.

Czytaj także: Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych
Prezes URE był koordynatorem trwających od lutego 2025 r. prac nad projektem Porozumienia, które prowadzone były m.in w ramach projektu Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki (KET).
Nowo podpisane Porozumienie Sektorowe zawiera katalog wytycznych i dobrych praktyk adresowanych do podmiotów uczestniczących w procesie przyłączeniowym. Jego strony zadeklarowały m.in. gotowość współpracy w zakresie:
– wsparcia rozbudowy stacji dużych mocy,
– rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych,
– budowy przyłączy elektroenergetycznych zasilających infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych.
Obecnie realizacja inwestycji związanych z uruchamianiem wielostanowiskowych stref ładowania nierzadko trwa nawet ponad trzy lata. Zastosowanie wytycznych ujętych w porozumieniu, dotyczących m.in. udostępniania pasa drogi przez GDDKiA, wymiany informacji między uczestnikami procesu przyłączeniowego, a także bardziej elastycznych warunków przyłączenia, powinno doprowadzić do znacznego skrócenia procesu inwestycyjnego dla budowy infrastruktury sieciowej na potrzeby elektromobilności.
Jak wynika z raportów PSNM, obecnie w Polsce funkcjonuje około 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania. W związku z rozwojem floty samochodów elektrycznych już w 2030 r. sieć infrastruktury ładowania powinna być nawet sześciokrotnie większa.
RE