Fundamentalna zmiana na rynku dystrybucji – nowa strategia Grodna

2 października 2025 r. odbyła się konferencja zarządu Grodna z dostawcami, partnerami biznesowymi, mediami i inwestorami. Zarząd przedstawił strategię na kolejne pięć lat, która zakłada, że sztuczna inteligencja ma być obecna w każdym obszarze funkcjonowania firmy. To pierwsze w branży zastosowanie Ai.
Przełomowy moment historii, w którym Grodno staje się firmą technologiczną
Sieć hurtowni elektrotechnicznych Grodno istnieje od 1990 roku. Aktualnie jest największym polskim dystrybutorem elektrotechniki. Przy bardzo rozdrobnionym rynku, jego udział szacuje się na 10 proc. Ważnym faktem jest to, że spółka należy do nielicznych krajowych firm, które mogą pochwalić się tak długim stażem – tylko 2 proc. podmiotów doczekało się 35. urodzin.
Poprzednia, również 5-letnia, strategia Grodna rozpoczęła dywersyfikację asortymentu w oparciu o obszar odnawialnych źródeł energii, głównie fotowoltaiki i pomp ciepła. Obecnie OZE zajmuje ponad 30 proc. biznesu. Warto podkreślić, że Grodno było na rynku pierwszą hurtownią elektryczną, która dostrzegła potencjał w fotowoltaice i inwestowała w szkolenia dla instalatorów. Dziś spółka może pochwalić się dużymi realizacjami farm solarnych i w konsekwencji mocną pozycją w branży fotowoltaicznej – zarząd ocenia udział w rynku na 15 proc.
Nowa strategia Grodna – pięć lat pod hasłem „Elektryzujemy świat”
Ostatnie lata obfitowały w nieprzewidywalne sytuacje gospodarcze spowodowane pandemią, a potem konfliktem zbrojnym za wschodnią granicą. Odczuwalne były spadki cen paneli fotowoltaicznych, co obniżało przychody spółki. Zawirowania na rynku pomp ciepła również miało niekorzystny wpływ na wyniki finansowe.
W obliczu panującego chaosu ekonomicznego zarząd postawił na zupełnie inne aspekty: Zwinność i Efektywność. Czasy na pewno nie będą stabilne, więc ważne okazują się narzędzia do szybkiej reakcji na zmienne warunki rynkowe. W ciągu pięciu lat przychody spółki mają się zwiększyć do 2 mld zł. Podstawowy wskaźnik rentowności EBITDA ma mieć minimum 5 proc. Pokaźnie wygląda kwota inwestycji – ok. 120 mln zł z przeznaczeniem przede wszystkim na nowe technologie i automatyzację logistyki.
Nowa strategia Grupy Grodno opiera się na 5 filarach:
- Obsługa klienta wspierana sztuczną inteligencją,
- Inteligentna logistyka,
- Partnerstwo w transformacji energetycznej,
- Budowa ekosystemu współpracy,
- Zrównoważony rozwój
Wymienione obszary tworzą spójną całość, aby Grupa Grodno nie tylko umocniła pozycję lidera rynkowego, lecz także wyznaczała nowe standardy efektywności, innowacyjności i odpowiedzialności biznesowej w branży elektrotechnicznej.
AiGrodno – rewolucja technologiczna
Grodno jako pierwsze w branży rusza z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W każdym aspekcie działalności zarząd chce obecności AI: w sprzedaży, marketingu, finansach czy logistyce. Jeszcze w tym roku klienci i handlowcy Grodna będą mogli zapoznać się z możliwościami, jakie da im nowa odsłona e-commerce z wbudowanym AiGrodno.
W skrócie wygląda to tak, że każdy instalator będzie miał swojego inteligentnego asystenta, który w wyniku polecenia pisemnego lub głosowego wyszuka potrzebne produkty zgodnie z potrzebami, podpowie technologie i parametry, przygotuje zestawienia i analizy, poinformuje o dostępności oraz ułatwi finalizację zakupów. Co więcej, ten wirtualny asystent potrafi również czytać schematy techniczne, dobierając potrzebne produkty. To zupełnie nowe realia obsługi klienta, diametralnie zwiększające satysfakcję klientów i skracające czas potrzebny na dokonanie zamówienia, nawet bardzo skomplikowanego.

Czytaj także: Po co jest dystrybucja? Rola hurtowni w branży elektroinstalacyjnej
Zarząd podkreśla, że w centrum nowej strategii są ludzie: klienci ze swoimi oczekiwaniami oraz pracownicy ze swoja kreatywnością.
RE