Poziomy banner na głównej

XTPL pomnożyło straty

01/06/2020

Spółka XTPL nie doszła jeszcze do etapu komercjalizacji precyzyjnej metody nanodruku, czego konsekwencją są tylko niewielkie przychody (pochodzą z dotacji, a nie ze sprzedaży) i rosnące straty. Te, odnotowane w 2019 r., przekroczyły 24 mln zł, z czego około połowa to skutek księgowego rozliczenia programu motywacyjnego dla menedżerów i kluczowych pracowników spółki. Operacja nie ma wpływu na sytuację finansową i majątkową.

Filip Granek, prezes spółki, przekonuje, że miniony rok obfitował w przełomowe wydarzenia, określane „kamieniami milowymi”. Chodzi przede wszystkim o zakończone sukcesem wydruki linii przewodzących o szerokości jedynie 1,4 µm, znacząco zwiększając potencjał rozwiązania XTPL. Podpisano także dwie umowy – z koreańskim HPK, jednym z głównych dostawców rozwiązań na potrzeby naprawy defektów dla koncernu LG Display. Drugą była umowa na ewaluację rozwiązania XTPL ze światowym gigantem rynku wyświetlaczy, chińskim BOE. Celem projektu jest poprawa przewodności elektrycznej dla najnowszej generacji wyświetlaczy OLED i QLED. Już 2020 roku XTPL zawarło porozumienie z chińskim Suzhou Cowin Laser Technology, które dotyczy wdrożenia metody XTPL w obszarze naprawy defektów w wyświetlaczach.

Zawarte w 2019 i 2020 roku umowy to wejście na kolejne poziomy współpracy z poszczególnymi partnerami. Oznaczają one ewaluację technologii XTPL przez partnerów lub inicjują etap dopasowania technologii do konkretnych wymagań procesu produkcyjnego partnera. Pomyślne zakończenie obecnych etapów otworzy negocjacje warunków przyszłych kontraktów komercyjnych, docelowo opartych o licencjonowanie metody XTPL – uważa Filip Granek.

XTPL20182019zmiana r/r w proc.
przychody2,272,06-9%
wynik operacyjny-7,24-24,09233%
wynik netto-7,21-24,20236%
mln zł

Raport za 2018 r.

XTPL czeka na odpowiednią skalę

Rok 2018 zakończył się dla XTPL zwiększeniem przychodów o 29 proc., ale w całości pochodziły one z dotacji. Z działalności operacyjnej firma nie wypracowała jeszcze przychodów, a koszty funkcjonowania były na tyle duże (11,6 mln zł, z czego 4,5 mln zł to koszty świadczeń pracowniczych, a 4,3 mln zł usług obcych), że strata niemal się podwoiła względem 2017 r. Firma wciąż stoi w blokach startowych ze swoją technologią nanodruku.

Chociaż w ostatnich miesiącach mieliśmy już możliwość realizacji pierwszych, komercyjnych zleceń, to jednak świadomie zdecydowaliśmy o nieangażowaniu w nie zasobów spółki. Dlaczego? Analiza biznesowa pokazała, że żadne z tych zleceń nie dawało możliwości skalowania biznesu do odpowiednio dużych rozmiarów, a jednocześnie każde z nich wymagało sporego nakładu pracy. Tymczasem skalowalność w danym sektorze rynku, osiągalna w możliwie krótkim czasie, to główny czynnik budowania wartości dla akcjonariuszy w długim okresie – napisał w liście do akcjonariuszy Filip Granek, prezes XTPL.

W 2018 r. spółka nawiązała kontakt z chińską firmą, produkującą urządzenia do wytwarzania wyświetlaczy, która jest zainteresowana technologią XTPL. W grudniu Chińczycy pojawili się w Polsce, a obecnie dopracowywany jest model współpracy.

Nasza technologia ma stanowić przełom, a następnie stać się standardem w produkcji elektroniki użytkowej. W podobny sposób rozwiązania Intela zostały wdrożone do wytwarzania nowoczesnych komputerów i do dziś są synonimem innowacyjności oraz najwyższej jakości na rynku – dodaje Filip Granek.

XTPL20172018zmiana r/r
przychody1,762,2729%
wynik operacyjny-3,95-7,24
wynik netto-3,94-7,21
mln zł

RE

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter