Generalna zasada oświetlania powierzchni handlowych
Zakupy już od dawna przestały być obowiązkiem, a stały się przyjemnością. Współczesne centra handlowe to nie tylko miejsce, w którym realizujemy nasze podstawowe potrzeby związane z zapewnieniem żywności i ubioru, ale to przede wszystkim miejsca rozrywki i spędzania wolnego czasu. Ponadto to przestrzeń, w której coraz częściej odpoczywamy, spotykamy się ze znajomymi i rodziną. Spełnienie tylu funkcji w jednym miejscu sprawia, że dla projektantów oświetlenia to poprzeczka wysoko postawiona.
Wymagania dla odpowiedniego światła sprawiają, że należy uwzględnić aspekty związane z psychofizjologią widzenia. Ponadto musimy wyznaczyć przestrzeń na część ogólną, ukierunkowaną i część, w której będzie zainstalowane oświetlenie dekoracyjne. Wszystkie powyższe strefy są w ogromnej mierze uzależnione od barwy promieniowania źródeł światła, które warunkuje stopień oddawania barw eksponowanych produktów.
Generalna zasada oświetlania powierzchni handlowych
Generalna zasada używania barwy światła mówi, żeby towarom nadawać wygląd zgodny z warunkami użytkowania.
W tym celu warto skorzystać z miernika Konica Minolta CL-70F, który umożliwia jednoczesny pomiar takich parametrów jak: widmo, natężenie, barwa i wszystkie współczynniki oddawania barw. Jest to przenośny i lekki miernik, który posiada obrotową głowicę. Miernik wyposażony jest w dotykowy wyświetlacz i pamięć.
Doskonale wiemy, że to właśnie barwa światła jest wspaniałym narzędziem do kreowania zamierzonego efektu produktów wystawowych.
Zabezpieczenie przed szkodliwym promieniowaniem światła
Kolejnym ważnym aspektem dla projektantów i następnie dla użytkowników jest fakt zabezpieczenia produktów przed szkodliwym wpływem promieniowania światła. W wyniku promieniowania nadfioletowego produkty płowieją i zmniejsza się wytrzymałość włókien. Dla kontroli źródeł światła dla producentów i dostawców proponujemy spektrometr Instrument Systems CAS 140.
Sprzedawane produkty mają wpływ na dobór oświetlenia
Podczas projektowania miejsca sprzedaży należy uwzględnić, jaki typ produktów jest sprzedawany oraz formę obsługi, klasę i poziom oferowanych produktów oraz ich jakość. Sklepy wielkopowierzchniowe z towarami codziennej potrzeby powinny mieć zapewnione natężenie oświetlenia pomiędzy 500-1000 lx. Dla sklepów z wysokiej jakości produktami proponowane jest zapewnienie natężenia od 300 do 500 lx.
Wierne oddanie kolorów
W takich miejscach, gdzie produkt wysokiej klasy jest eksponowany istotne jest zastosowanie źródeł o współczynniku oddawania barw Ra od 90. Doskonale wiemy, że współczynnik ten nie daje nam informacji, jak wiernie jest oddawany kolor czerwony, zielony, żółty czy kolor skóry w danym świetle. Dlatego sprawdzając oświetlenie w sklepach z drogimi produktami, warto wyposażyć się w urządzenie, który mierzy wszystkie współczynniki oddawania barw.
Ponadto ważnym aspektem jest poziom luminancji, który nadaje odpowiedni kontrast. Wspomagając się urządzeniem pomiarowym Konica Minolta CS-150, kontrolujemy barwę potrzebnych nam powierzchni i ich luminancję. Miernik jest wyposażony w pamięć i daje możliwość porównywania ze sobą pomiarów. Dołączony program komputerowy umożliwia archiwizowanie danych. Miernik CS-150 jest lekki i jego konstrukcja sprawia, że praca jest sprawna i szybka.
Jakie witryny sklepowe są atrakcyjne?
Jeżeli potrzebujemy sprawdzić natężenie oświetlenia w oknach wystawowych, to w tym celu warto skorzystać z luksomierza Konica Minolta T-10A.
Jeżeli potrzebujemy sprawdzić natężenie oświetlenia w oknach wystawowych, to w tym celu warto skorzystać z luksomierza Konica Minolta T-10A. Odłączana głowica sprawia, że nie będziemy cieniować pomiarów. Co więcej, luksomierz posiada standardowy otwór do zamocowania na statywie. Dzięki temu możemy szybciej wykonać niezbędne pomiary.
Jak wiadomo, to właśnie od wielkości natężenia zależy, jak często przechodnie zwracają uwagę na witrynę. Utrzymywanie wysokiego poziomu natężenia daje większą korzyść dla właściciela sklepu.
Z badań wynika, że dysponując oknem sklepowym o natężeniu 180 lx, możemy liczyć, że co dwudziesty przechodzień zwróci uwagę na nasz sklep. Natomiast jeżeli oświetlimy naszą witryną światłem o natężeniu 1200 lx, to już co piąty przechodzień zauważy nasz sklep.
Barwa oprawy oświetleniowej
Jeżeli potrzebujemy dodatkowo zmierzyć barwę oprawy, to dobrym rozwiązaniem jest kolorymetr Konica Minolta CL-200A, który jednocześnie mierzy natężenie i barwę w wyznaczonym miejscu. Posiada taką samą konstrukcję jak luksomierz T-10A.
Jeżeli chcemy regularnie kontrolować stan oświetlenia, to warto posiłkować się normą PN-EN 12464-1:2004 dotyczącą domów towarowych i sklepów. Opisane są tam aspekty dotyczące stref sprzedaży, kasy i stołów do pakowania.
Andrzej Wojtkowski, Konica Minolta
Drodzy Czytelnicy, jeżeli jesteście zainteresowani odpowiednimi urządzeniami do pomiaru światła do zastosowań w miejscach sprzedaży to zapraszamy to kontaktu. Chętnie doradzimy i wspomożemy przy tego typu pomiarach.
Konica Minolta Sensing Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce
ul. Skarbowców 23 a, 53-025 Wrocław
Tel.: +48 71 734 52 11, Fax: +48 71 734 52 10
E-mail: info.poland@seu.konicaminolta.eu
Web: www.konicaminolta.pl
Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza