Rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych 2024 cz. 1

23/06/2025
Ilustracja z narzędziami elektryka do przeglądu hurtowni elektrotechnicznych 2024

PARTNERZY RAPORTU

Spis treści:
Niepokój gospodarczy przeniósł się do hurtowni elektrotechnicznych
Odczuwalna konsolidacja
Mniejsze przychody i marże, wyższe koszty
Nastroje branżowe
Hurtownia elektrotechniczna zmienia oblicze
Kto wygrywa?
Co wydarzy się do końca 2025 roku?
Grodno liczy na wielkie budowanie
Nowa Elektro – 35 lat doświadczenia, nowa energia na przyszłość
Sonepar z silną pozycją w segmencie przemysłowym

Rok 2024 był trudny dla dystrybutorów elektrotechniki. Branża doświadczyła osłabienia koniunktury gospodarczej w stosunku do poprzedniego roku. Był to także drugi rok z rzędu, po rekordowym 2022 roku, w którym znacząco obniżały się zarówno przychody jak i zyski. To, co kiedyś było extra przychodem, teraz okazało się spadkiem. Kluczowym element strategii zarządzania firmą było bezpieczeństwo finansowe.

Niepokój gospodarczy przeniósł się do hurtowni elektrotechnicznych

W ubiegłym roku obserwowane były negatywne zjawiska mające dotkliwy wpływ na poziom sprzedaży: słabnąca dynamika w budownictwie, spadek liczby inwestycji czy duża niepewność geopolityczna związana z konfliktem na Ukrainie. Zostały również wstrzymane programy z subsydiami dla branży mieszkaniowej. Transformacja energetyczna przyhamowała, co spowodowało spadek zapotrzebowania na kable energetyczne i związany z tym osprzęt.

Niestabilny okazał się rynek odnawialnych źródeł przez zawieszenie programów dofinansowania instalacji np. „Mój Prąd” czy „Czyste Powietrze”. Zmiany w obszarach produktów, które te programy obejmowały skutkowały turbulencjami związanymi z asortymentem oferowanym w branży elektrotechnicznej. Dodatkowe problemy widoczne były w segmencie fotowoltaiki, bo oprócz niskiego popytu, spadały także ceny paneli pv i osprzętu do montażu, sięgające nawet 80 procent. Rozczarowaniem były opóźnienia pieniędzy z KPO.

Odczuwalna konsolidacja

Konstrukcja branży elektrotechnicznej uległa przeobrażeniu. TIM, największy dystrybutor elektrotechniki za 2023 rok, po 36 latach działalności znalazł się w międzynarodowej grupie Wuerth. Tym samym grupa ta, posiadając 100% akcji TIM-u oraz równolegle 60% udziałów w W.EG Polska (Enexon, Kaczmarek Electric i Fega), stała się liderem dystrybucji w branży elektrotechnicznej. W czołówce dużych podmiotów z jednolitym kapitałem pozostają: GRODNO, INSELL, KOPEL, KWANT, NOWA ELEKTRO, ONNINEN, SOLAR i SONEPAR. Wraz z nimi funkcjonują grupy handlowe: EL-PLUS, EL-SIGMA, ELEKTRO-OMEGA, FEGIME, FORUM-RONDO i INTER-ELEKTRO.

Dystrybutorzy elektrotechniki zrezygnowali ze swojego związku branżowego SHE. Pod koniec 2024 roku rozpoczął się proces likwidacji. Istniejąca 22 lata organizacja zatraciła swój pierwotny charakter z powodów zmian właścicielskich w firmach członkowskich oraz konsolidacji branży.

Mniejsze przychody i marże, wyższe koszty

Negatywnym zjawiskom gospodarczym towarzyszyła silna presja kosztowa, która przeniosła się na wzrost cen dla klienta. Spadek marż spowodował, że sprzedaż wolumenowo rosła, a wartościowo spadała. Hurtownie musiały pracować więcej, ale zarabiały mniej. Wysokie stany magazynowe nie zachęcały do zamawiania towaru u dostawców, a więc dostawcy sami szli do klienta końcowego.

Nastroje branżowe

Optymizm w branży elektrotechnicznej jest zróżnicowany. Dostawcy są raczej zadowoleni ze swojej sytuacji. Natomiast hurtownie oceniają rynek znacznie gorzej. Wygląda to tak, jak by hurtownie płaciły producentom, a klienci hurtowniom nie. Źródło problemu tkwi w nasilających się zatorach płatniczych. Większość klientów to małe i średnie firmy instalatorskie, często zależne od zleceń generalnych wykonawców, którzy opóźniają płatności np. z powodu przesuwających się terminów realizacji. Z tego względu nasila się zjawisko upadłości. Ale nie tylko brak płynności finansowej wyklucza z rynku. Okazuje się, że niektórzy instalatorzy pracują po staremu i nie potrafią dostosować się do trendów rynkowych. Lepsze firmy poddają się własnej transformacji i wzmacniają swoją pozycję, co skutkuje portfelem zamówień na wiele miesięcy do przodu. Małe firmy zdane są na pracę z dnia na dzień.

Negatywnie jest także odbierany segment energetyki, ponieważ modernizacje zostały wstrzymane ze względu na niepewność gospodarczą. Natomiast nastroje poprawia ożywiający się przemysł.

Hurtownia elektrotechniczna zmienia oblicze

Hurtownia elektrotechniczna przestaje być tylko sprzedawcą artykułów instalacyjnych. W ofercie jest coraz mniej kabli czy osprzętu na rzecz komponentów automatyki oraz systemów zarządzania energią. Ważny staje się kontakt z klientem, który oczekuje profesjonalnej obsługi i doradztwa technicznego.

Dostrzegalna jest zmiana pokoleniowa. Młodzi nie chcą pracować fizycznie. Mamy coraz mniej szkół zawodowych. Zmniejsza się liczba studentów na uczelniach technicznych. Młodzi pracownicy mają swoje oczekiwania co do warunków pracy, więc koszty zatrudnienia są coraz bardziej dotkliwe dla pracodawców.

Niepokojąco od wielu lat spada poziom wiedzy technicznej osób pracujących w branży elektrotechnicznej, zarówno u dostawców, klientów jak i dystrybutorów. W związku z trudnościami na rynku pracy, do firm przyjmowani są ludzie, którzy często nie mają wiedzy technicznej albo mają niewielką. Osoby te poruszając się w ramach procedur, jakoś kompensują braki wiedzy, która nie jest wymagana w przypadku powtarzalnych czynności. Niestety, w przypadku złożonego problemu inżynierskiego skierowanego od klienta rozkładają ręce, bo nie są w stanie pomóc i muszą tę wiedzę zdobyć lub podpierać się specjalistami.

Kto wygrywa?

Osłabienie koniunktury do czas nauki i inwestycji. Firmy chcą wiedzieć, jak uchronić się przed następnymi kryzysami, a jednocześnie wydają środki na wzmocnienie przewagi konkurencyjnej. Główne obszary zaangażowania to infrastruktura logistyczna i automatyzacja na magazynie. Chodzi o skrócenie łańcucha dostaw oraz zwiększenie możliwości obsługi większej liczby zamówień z gwarancją dostawy w następnym dniu od przyjęcia zamówienia, najlepiej na plac budowy, bo takie są oczekiwania firm wykonawczych. Firmy inwestują także w narzędzia IT, które poprawiają ergonomię pracy i wewnętrzną produktywność poszczególnych działów.

Co wydarzy się do końca 2025 roku?

Dystrybutorzy potwierdzają, że rok 2025 jest kolejnym trudnym rokiem, ponieważ nadal utrzymuje się niska aktywność gospodarcza. Nie wiadomo, jak potoczy się konflikt na Ukrainie. Nieprzewidywalność polityki gospodarczej USA powoduje dużą niepewność na globalnym rynku. Pewne nadzieje związane są z uruchomieniem funduszy EU dla Polski, jednak efekty mogą przyjść dopiero w drugiej połowie 2025 roku.

Wiele obaw przynosi kwestia spływu pieniądza. Sytuacja gospodarcza oraz wysoki koszt pieniądza zwiększają ryzyko niewypłacalności klientów. Trzeba zauważyć, że koszt pieniądza na rynku nadal pozostaje najwyższy w strefie UE. Zapowiadane inwestycje w sektorze publicznym nie przekładają się obecnie na poprawę koniunktury w branży elektrotechnicznej, która w znacznej części obsługuje budownictwo mieszkaniowe.

Stagnacja może utrzymać się do czasu ożywienia budownictwa.

Zwiększa się liczba upadłości przedsiębiorstw w sektorze usługowym, budowlanym i transportowym, co rzutuje na branżę zwiększonym ryzykiem niewypłacalności klientów.

GRODNO liczy na wielkie budowanie

W 2024 r. GRODNO skupiało się na zwiększeniu sprzedaży i optymalizowaniu kosztów. Branża działała w trudnym otoczeniu. Utrzymywała się niska dynamika produkcji przemysłowej, nastąpił dalszy spadek produkcji budowlano-montażowej, zniżkował eksport, a wśród gospodarstw domowych widoczny był wzrost stopy oszczędności, prowadzący do odczytów sprzedaży detalicznej znacznie poniżej oczekiwań. Grodno również mierzyło się z efektami presji cenowej, co skutkowało redukcją generowanych marż lub ich stabilizacją na niskich poziomach, a także ze zmniejszonym popytem, w znacznej mierze spowodowanym wstrzymaniem lub zakończeniem programów rządowych finansujących instalacje OZE. Najbardziej dotkliwe spadki cenowe objęły panele fotowoltaiczne – z tym trendem zmagali się dystrybutorzy tego asortymentu na całym świecie. Było to przyczyną spadku wartości sprzedaży w obszarze OZE pomimo wzrostów w ujęciu ilościowym. Spadki w tym segmencie zrekompensował wzrost wartości sprzedaży asortymentu elektrotechnicznego.

Biorąc pod uwagę otoczenie, w jakim funkcjonowaliśmy w 2024 r. konsekwentnie skupiamy się na postawionych celach sprzedażowych. Podjęte przez nas działania czyli optymalizacja kosztów, szeroka oferta asortymentowa, jak również poszukiwanie optymalnych rozwiązań i praca nad kompleksowym podejściem do potrzeb klienta dają nam miejsce największego polskiego dystrybutora elektrotechniki – czyli nasz kierunek jest słuszny. Jest to nasza strategia i pomysł na budowanie przewag konkurencyjnych w wielu obszarach. Niezmiennie pozostajemy pozytywnie  nastawieni co do dalszych perspektyw długoterminowych, licząc że jeszcze w 2025 roku nasza branża odczuje impulsy propopytowe, związane z zapowiedzianymi wzmożonymi programami inwestycyjnymi i zwiększonymi dotacjami promującymi redukcję śladu węglowego i transformację energetyczną – wskazuje Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno S.A.

Optymistyczne dla Spółki i branży wydają się perspektywy inwestycji w Polsce w latach 2025-2026 oraz zwiększenie skali wypłat przez NFOŚiGW.

Nowa Elektro – 35 lat doświadczenia, nowa energia na przyszłość

Rok 2024 był dla Nowa Elektro czasem szczególnym, ponieważ firma świętowała jubileusz 35-lecia działalności. Był to moment refleksji nad dotychczasowymi osiągnięciami, lecz przede wszystkim okazja do wyznaczenia kolejnych celów.

Wzrost sprzedaży w wymagającym roku

W 2024 roku Nowa Elektro utrzymała stabilny poziom sprzedaży, notując lekki wzrost względem 2023 roku, mimo wymagającego otoczenia rynkowego i kolejnego roku spadku przychodów w całej branży. Osiągnięty wynik był efektem konsekwentnie realizowanej strategii, skupieniu się na realizacji wyznaczonych celów oraz partnerskiego podejścia do współpracy z klientami, dostawcami i pracownikami firmy.

Wyniki sprzedaży w 2024 rok potwierdzają, że nawet w trudnych warunkach makroekonomicznych możemy działać skutecznie. To zasługa konsekwentnie realizowanej strategii firmy, dobrej pracy naszych ludzi oraz partnerskiego podejścia do rynku. W ciągu ostatnich lat zbudowaliśmy silną organizację, która potrafi szybko reagować na zmiany i konsekwentnie realizować swoje cele. Ten rok jubileuszowy pokazał, że chcemy się dalej rozwijać, że jesteśmy gotowi na więcej – podkreśla Łukasz Skowroński, prezes zarządu Nowa Elektro.

Stabilność finansowa pozostała jednym z fundamentów działalności spółki.

35-lecie Nowa Elektro to świetna okazja do świętowania, ale i do podsumowania. Jesteśmy gotowi na kolejne kroki: z mocnymi fundamentami i zespołem, który potrafi działać z wizją i skutecznością. Dbamy o stabilny cash flow, skutecznie monitorujemy spływ należności, a sytuacja finansowa firmy – nawet w trudnym czasie – pozostaje bezpieczna i przewidywalna – zaznacza Karin Jesztak, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy.

E-commerce i ekspansja lokalna

Nowa Elektro odnotowała w 2024 roku 16-procentowy wzrost sprzedaży online na platformie nowaelektro.pl. To efekt konsekwentnej rozbudowy narzędzi cyfrowych oraz integracji kanałów sprzedaży, które umożliwiły wygodne i efektywne zakupy dla szerokiego grona klientów.

Jednocześnie firma rozwijała sieć stacjonarną. W listopadzie 2024 roku otwarto nowy oddział w Mińsku Mazowieckim, wyposażony w pełne zaplecze magazynowe. To ważny krok w stronę wzmocnienia obecności na rynku centralnej Polski.

Zmiany organizacyjne i rozwój zespołu

W 2024 roku Mariusz Tabała, dyrektor ds. rozwoju, rozszerzył zakres swoich obowiązków o nadzór nad działem zakupów. Taka zmiana wpisuje się w strategię dalszej profesjonalizacji procesów, zwiększenia dynamiki działania oraz umacniania współpracy z partnerami zewnętrznymi i między działami firmy. To kolejny krok w stronę nowoczesnej, zintegrowanej organizacji, odpowiadającej na potrzeby rynku.

Wysoka efektywność logistyki

Nowa Elektro zoptymalizowała proces realizacji zamówień z magazynu centralnego w Zgierzu. Pozwoliło to na przesuniecie na godzinę 15:00 granicznej godziny przyjęcia zamówień z dostawą do klienta na drugi dzień. Osiągnęliśmy także prawie 100-procentowy współczynnik skuteczności realizowanych dostaw, co znacząco poprawiło jakość obsługi i wpłynęło na wzrost satysfakcji klientów.

Inwestycje w kompetencje pracowników

Firma przeprowadziła jeden z największych projektów szkoleniowych w swojej historii, tzn. 181 pracowników uczestniczyło w 44 dniach intensywnych szkoleń. Nowa Elektro kontynuuje rozwój kompetencji zespołu, traktując kapitał ludzki jako jeden z kluczowych filarów swojej strategii.

Kierunki rozwoju w 2025 roku

Nowa Elektro planuje dalszą rozbudowę sieci dystrybucji, wprowadzenie nowych funkcji w platformie e-commerce oraz pełną integrację danych o produktach i ich dostępności. W planach znajduje się także dalsza rozbudowa oferty produktowej i optymalizacja logistyki, w tym rozwój rozwiązań typu Nowa Box. Szczególną uwagę spółka dedykuje segmentowi energetycznemu, który w 2024 roku osiągnął bardzo dobre wyniki i stał się istotnym obszarem sprzedaży.

Równolegle kontynuowany będzie rozwój kompetencji pracowników poprzez programy szkoleniowe oraz działania wspierające budowę nowoczesnych kompetencji technicznych i menedżerskich. Firma traktuje inwestycję w ludzi jako jeden z najważniejszych elementów długofalowej strategii wzrostu.

Nowa Elektro rozpoczęła także wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy nad bazą produktową, co pozwoli jeszcze efektywniej zarządzać asortymentem i odpowiadać na potrzeby rynku.

Sonepar z silną pozycją w segmencie przemysłowym

Sieć hurtowni elektrycznych Sonepar Polska zakończyła 2024 rok jako lider sprzedaży na rynku przemysłowym. Ten segment odpowiada za niemal połowę obrotu całej firmy, a dynamika sprzedaży była lepsza, niż średnia rynkowa.

W celu wzmocnienia swojej pozycji rynkowej firma Sonepar w 2024 roku zintensyfikowała współpracę handlową z kluczowymi dostawcami, poprzez wspólne aktywności u klientów oraz nowe akcje promocyjne i marketingowe. Sonepar z powodzeniem rozwija także własny program lojalnościowy „Klub Liderów” oraz „Akademię Szkoleniową Sonepar.” Stale doskonalony jest również serwis logistyczny, który pozwala zagwarantować dostawę zamówień następnego dnia roboczego rano do lokalnego oddziału Sonepar.

W 2024 roku firma wypracowała sprzedaż na poziomie nieco powyżej 641 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł niemal 5,3 mln zł. Około 21% obrotu zostało zrealizowane bezpośrednio poprzez internetową platformę sprzedażową eHandel i wynik ten na przestrzeni ostatnich lat stale rośnie. W 2024 roku klienci przemysłowi odpowiadali za 45% obrotu, a instalatorzy 46%. Dzięki elastycznej polityce handlowej firma zmniejszyła stany magazynowe produktów z grupy OZE, w ten sposób wcześniej reagując na spodziewane spadki sprzedaży tego asortymentu.

W opinii zarządu spółka jest dobrze przygotowana pod względem zarówno organizacyjnym, jak i finansowym do podjęcia wyzwań, które przyniesie 2025 rok. Szansa na zwiększenie sprzedaży wiązana jest z odblokowaniem funduszy unijnych dla Polski, jednak pozytywny efekt może być odczuwalny dopiero w drugiej połowie 2025 roku. Sonepar Polska zamierza nadal inwestować w rozwój, a w szczególności w nowe rozwiązania informatyczne oraz logistyczne. Długofalowa polityka stabilnego rozwoju była i nadal pozostaje priorytetem firmy.

Sieć hurtowni elektrycznych Sonepar (wcześniej działająca pod marką Alfa Elektro) na koniec 2024 roku prowadziła sprzedaż w 55 hurtowniach własnych i przez internet. Wszystkie oddziały obsługiwane są z magazynu centralnego w Chorzowie.

Sonepar Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Sonepar, która jest numerem 1 na świecie w branży dystrybucji wyposażenia elektrotechnicznego. Rok 2024 Grupa zakończyła odnotowując sprzedaż w wysokości 32,5 mld euro.

RE na podstawie informacji z firm

Zapisz się na bezpłatny newsletter