Poziomy banner na głównej

Rynek docenia elektrotechnikę najwyższej jakości

17/02/2020
Anna Kułach prezes Radpol SA

Wywiad z Anną Kułach, prezesem zarządu Radpol SA

Jaki udział mają produkty elektrotechniczne w strukturze sprzedaży Radpolu?

Radpol działa w dwóch segmentach – segmencie Electro & Tech, oferującym produkty zakładów w Człuchowie, Ostrowie Wielkopolskim i Ciechowie, oraz segmencie systemów rurowych, oferującym produkty zakładu w Lublinie, jak również w Człuchowie. Segment Electro & Tech stanowi ok. 30 proc. sprzedaży Spółki.

Jak ocenia Pani pozycję Radpolu na rynku elektrotechnicznym?

Dzięki starannie przemyślanej strategii sprzedażowej, polityce ofertowej, organizacji pracy i efektywnemu wykorzystaniu potencjału poszczególnych zakładów produkcyjnych pozycja Radpol na rynku jest coraz lepsza. Nie bez znaczenia jest również nasza strategia komunikacji z rynkiem. Poświęcamy dużo energii na prezentację mocnych stron produktów Radpol oraz informujemy rynek na bieżąco o wprowadzanych nowościach, co nasi klienci zauważają i doceniają. Stworzyliśmy profesjonalny zespół ludzi intensywnie działających w poszczególnych obszarach działalności Spółki i generujących zmiany, które pozwalają Spółce coraz lepiej pozycjonować się na rynku elektrotechnicznym.

Zobacz także: Rury termokurczliwe w blistrach

Nasz plan zakłada ciągły wzrost udziału naszych wyrobów w rynku, jak również uświadamianie klientom, że produkty Radpol spełniają najwyższe standardy jakościowe. Staramy się też być wszędzie tam, gdzie możemy dotrzeć do nowych klientów. Stąd nasza obecność na najważniejszych targach organizowanych w Polsce, jak również poza granicami naszego kraju.

Czym wygrywa Radpol na rynku z innymi producentami?

Najważniejszą przewagą Radpolu jest wysoka jakość oferowanych produktów.

Dużą wagę przykładamy też do ciągłego doskonalenia procesu obsługi klienta, ponieważ zadowolenie klienta jest dla nas priorytetem. Mamy profesjonalny zespół, który dobrze zna rynek i jego potrzeby. Oferujemy nie tylko produkt, ale też doradzamy klientowi w zakresie wyboru najlepszego dla niego rozwiązania technicznego. Jesteśmy znani z tego, że do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i specjalizujemy się w ofertowaniu szeroko rozumianych rozwiązań systemowych.

Jesteśmy liderem na rynku krajowym i zagranicznym w oferowaniu wyrobów, do produkcji których wykorzystujemy unikatową na skalę przemysłową technologię sieciowania radiacyjnego, która zapewnia niemożliwe do osiągnięcia innymi metodami parametry materiałów, najwyższą ich odporność na czynniki fizyko-chemiczne oraz doskonałą „pamięć kształtu”.

Rynek docenia też fakt, że jesteśmy firmą polską i europejską. Posiadamy własny zespół inżynierów, zaplecze techniczne, a także centrum badawczo-rozwojowe i prężnie działające laboratorium badawcze, dzięki którym możemy kreować i wprowadzać na rynek wysokojakościowe wyroby sieciowane radiacyjnie. Jednocześnie jesteśmy w stanie, dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu, weryfikować jakość oferowanych przez nas towarów handlowych. Pod okiem naszych specjalistów przechodzą one szczegółowe badania jakościowe, co daje naszym klientom gwarancję, że nabywają artykuły o najwyższej, sprawdzonej jakości. Dlatego też produkty te są również bardzo dobrze oceniane i przyjmowane przez naszych europejskich partnerów.

Na rynku coraz ważniejsza staje się też kwestia odpowiedzialności producentów za ochronę środowiska i na to też stawia Radpol. Produkty sieciowane radiacyjnie są o wiele bardziej przyjazne dla środowiska niż te powstające w procesie inwazyjnego sieciowania chemicznego, które powoduje znaczne zanieczyszczanie środowiska.

Niewątpliwie naszą przewagą jest również ciągłe poszukiwanie nowych zastosowań dla naszych produktów poza sektorem elektrotechnicznym. Poprzez stały kontakt z klientami i weryfikację różnorodnych branż definiujemy coraz to nowe obszary zastosowania naszych wyrobów termokurczliwych. Widzimy, że mogą one znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie niezbędna jest np. trwała ochrona antykorozyjna, gdzie liczy się wytrzymałość oraz długowieczność produktu – w branżach, gdzie różne elementy wymagają ekspozycji na wysokie i niskie temperatury.

Jak zmienia się konkurencja w obszarze rynku elektrotechnicznego?

Na rynku pojawiło się w ostatnich latach sporo tanich importowanych wyrobów z Azji, stanowiących raczej słaby substytut produktów oferowanych przez Radpol. Jakość tych produktów pozostawia wiele do życzenia, ale ich cena jest na tyle atrakcyjna, że niektórzy klienci są w stanie zaryzykować swój komfort pracy i bezpieczeństwo izolacji na rzecz niższej ceny. Polski rynek niestety zalewany jest produktami, które nie spełniają podstawowych norm bezpieczeństwa i norm jakościowych. To jest niestety problem systemowy, dotyczący całej branży elektrotechnicznej, na co również Państwo na łamach swojego czasopisma zwracają uwagę. Widzimy jednak, że klienci po czasie wracają do produktów Radpol, bogatsi wielokrotnie o dość bolesne doświadczenia. Dlatego poprzez naszą komunikację z rynkiem staramy się zwracać uwagę na kluczowe kwestie związane z jakością i komfortem pracy z produktami Radpol. Na tym polu nie może być ustępstw.

Zobacz także: Wodoodporne puszki połączeniowe

W dobie Przemysłu 4.0 ofertowanie dla potrzeb rynku elektrotechnicznego też się zmienia i wymaga niejednokrotnie szerszego, wielowymiarowego spojrzenia. Odpowiedni dobór asortymentu, zdolność do tworzenia palety dobrze dopasowanych mix produktów a w konsekwencji oferty na rozsądnym cenowo poziomie, dają ogromną przewagę nad konkurencją. Z punktu widzenia dostosowania Radpol do obecnych realiów istotna jest zdolność i odpowiednie kompetencje do ofertowania właśnie z wykorzystaniem wspomnianych wcześniej rozwiązań systemowych. Innymi słowy – zdolność do elastycznego i perfekcyjnego doboru wyrobów na miarę zgłaszanych przez klientów potrzeb. Jeśli połączymy wszystkie czynniki – perfekcyjny dobór wyrobów, elastyczne warunki handlowe oraz dobry serwis przed i posprzedażowy – przewaga nad konkurencją zdecydowanie rośnie, a my stajemy się dostawcą pozwalającym na zarządzenie problemem/potrzebą naszego klienta.

Jaki jest trend sprzedaży krajowej i zagranicznej w segmencie elektrotechnicznym?

Nasza ocena rynków zagranicznych i krajowego różni się nieco między sobą. Co do rynków zagranicznych, które mocno eksplorujemy jako dostawca, uważamy, że mają one znaczące tendencje rozwojowe. Nasze wyroby mają na wielu rynkach zewnętrznych szersze zastosowanie niż w Polsce. Ponadto rynki zagraniczne cechuje szybsza reakcja na wprowadzanie nowości i chęć do stosowania bardziej zaawansowanych rozwiązań. Radpol podjął szereg działań, które utwierdzają nas w przekonaniu, że rok 2020 będzie dla nas rokiem dynamicznego wzrostu sprzedaży eksportowej. Bardzo duży potencjał zakupowy dla naszych produktów widzimy na rynkach wschodnich – dotyczy to zarówno realizacji inwestycji w sektorze energetycznym, jak również regularnej sprzedaży hurtowej w sieciach hurtowni elektrycznych.

Jednocześnie jesteśmy w trakcie realizacji projektu badawczo-rozwojowego, w ramach którego zostanie wprowadzony na rynki innowacyjny produkt, który zapewni nam dalszy rozwój sprzedaży zarówno w kraju, jak i na rynkach Europy Zachodniej. Choć oczywiście nie ograniczamy się wyłącznie do krajów europejskich. Nasze zasoby i wiedza o rynkach eksportowych pozwalają nam na obsługę każdego zamówienia z dowolnego punktu na świecie.

W roku 2020 czekają nas ambitne wyzwania i pokażemy się na rynku z jeszcze lepszej strony, wciąż poszerzając nasze obszary sprzedażowe.

Na rynku krajowym nadal duży wpływ na poziomy sprzedaży mają inwestycje realizowane przez największe spółki energetyczne – w tych coraz wyraźniejsze staje się spowolnienie. Ograniczane są wydatki inwestycyjne i brakuje dużych flagowych inwestycji. Ma to również przełożenie na współpracę z partnerami w sprzedaży hurtowej. Dotąd spora część ich przychodów generowana była poprzez realizację licznych inwestycji na rynku. Radpol uważnie śledzi trend sprzedaży krajowej zarówno w segmencie Electro & Tech, jak i Systemów Rurowych i na bieżąco reaguje na zmieniającą się sytuację.

Jakie nowości produktowe znalazły się w ofercie Radpolu w ostatnim czasie?

Produktem, który spotkał się dużym uznaniem wśród naszych klientów, są rury termokurczliwe sieciowane radiacyjnie w niewielkich, okrągłych i poręcznych blistrach. Praktyczne, kompaktowe opakowanie pozwalające na przechowywanie i jednocześnie szybkie „aplikowanie” wymaganej długości rurki znacznie ułatwia pracę instalatorom. Wśród wprowadzonych w tym roku nowości są również rury izolacyjne z elastomeru, termokurcz z włókna szklanego, dławnice termokurczliwe oraz mufy i puszki połączeniowe o klasie szczelności IP68.

Zachęcam do odwiedzenia naszej strony www i zakładki „Aktualności”. Nasi klienci znajdą tam wiele przydatnych informacji, w tym o nowościach.

Gdzie Radpol szuka nowych rynków zbytu dla swoich wyrobów elektrotechnicznych?

Skutecznie rozwijamy sprzedaż naszych produktów w dwóch podstawowych kanałach dystrybucji: sprzedaż hurtowa oraz dla potrzeb przemysłu. Dotyczy to zarówno sprzedaży krajowej, jak i zagranicznej. Głównym celem na kolejne miesiące i lata dla Radpol, zgodnie z naszą strategią rozwoju, jest coraz większa ekspansja na rynki zagraniczne, co przyniesie Spółce zarówno rosnące poziomy sprzedaży, jak również wyższe wyniki finansowe. Ważnym obszarem naszego zainteresowania jest sprzedaż naszych produktów do nowych, niestandardowych rozwiązań, które chcemy tworzyć razem z naszymi klientami, poznając bardzo szczegółowo ich potrzeby. Jest to absolutnie zgodne z naszą misją i tym sposobem chcemy coraz szerzej wychodzić poza sektor energetyki i pokazać, że identyfikowane z rynkiem energetycznym produkty mogą mieć zastosowanie dużo szersze i nietuzinkowe. Z powodzeniem więc nawiązujemy kontakty z producentami, którym proponujemy rozwiązania innowacyjne, jak np. zastosowania rurek termokurczliwych w przemyśle tekstylnym, architekturze ogrodów, produkcji osprzętu dla przemysłu okrętowego, przemyśle górniczym, wydobywczym czy w gazownictwie. W ramach planowanych na rok 2020 nowości produktowych mamy kilka pomysłów na mocne zaznaczenie naszej pozycji w obszarze niestandardowego zastosowania sieciowanych radiacyjnie wyrobów termokurczliwych.

Nasze proekologicznie podejście do procesu produkcji znajduje ogromne uznanie szczególnie wśród klientów w Europie Zachodniej. Jesteśmy przekonani, że z czasem coraz większe znaczenie będzie to miało również dla odbiorców krajowych.

Trendy rynkowe i oczekiwania klientów wymagają podejścia do produkcji zgodnego ze równoważonym rozwojem oraz ochroną klimatu. Im mniejszy ślad węglowy będą zostawiać nasze produkty oraz im mniej inwazyjna dla otoczenia będzie ich produkcja, tym bardziej będą pożądane przez konsumentów i na tym chcemy opierać w przyszłości nasz dalszy rozwój.

www.radpol.eu

RE

Fot. Radpol

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter