Najlepsze inwestycje oświetleniowe – dworzec kolejowy w Zielonej Górze

13/08/2021
oprawy ATM Lighting na dworcu PKP w Zielonej Górze

Oświetlenie dworca PKP w Zielonej Górze to jedna z najlepszych realizacji oświetleniowych. Firmie ATM Lighting udało się zaprojektować niepowtarzalne rozwiązanie o parametrach lepszych niż zakładały kryteria projektowe.

W ramach realizacji oświetlenia dworca PKP w Zielonej Górze firma ATM Lighting wykonała oświetlenie peronów, zadaszonych wiat, łączników między peronami i przejścia podziemnego. Zastosowano rozwiązania głęboko przemyślane, uwzględniające specyfikę obiektu kolejowego i uzyskano efekt idealnie oświetlonego dworca PKP. Na szczególną uwagę zasługuje fakt indywidualnego rozwiązania sposobu mocowania opraw oświetlenia na peronach w dedykowanych podłużnych rynnach doskonale wpasowanych w architekturę wiat peronowych. Realizację wyróżnia staranny dobór parametrów (krzywych światłości i kątów rozsyłu) zastosowanych opraw, dzięki czemu uzyskano efekt idealnej równomierności na powierzchni peronów.

Oprawy oświetleniowe ATM Lighting na dworcu w Zielonej Górze

Oświetlenie dworca PKP w Zielonej Górze to 264 oprawy i 950 elementów ważących łącznie ponad 14,5 ton. Zbudowana linia świetlna ma długość blisko 1500 metrów. Realizacja projektu trwała 1,5 roku.
System zabudowy linii świetlnej został wykonany z wysokiej jakości stali nierdzewnej, malowanej proszkowo na kolor RAL 7040. Całość współgra z kolorem wiaty peronowej. Liczba opraw pozostała niemal identyczna jak w projekcie (268 zamontowanych opraw, 269 opraw w projekcie). Zaproponowane oprawy posiadały parametry znacznie wyższe niż te zakładane w projekcie.

Założenia projektowe odnoszące się do opraw oświetleniowych

„Zaprojektowane oprawy muszą być dopuszczone przez PKP PLK S.A. do oświetlania infrastruktury kolejowej. Zaprojektowano oprawy ze źródłem światła LED umożliwiające wybór kilku wartości strumienia świetlnego i mocy dla jednej długości oprawy. Pozwala to między innymi na zwiększenie lub zmniejszenie realizowanego poziomu natężenia oświetlenia, bez konieczności zmiany rozmieszczenia opraw oświetleniowych. Korpus oprawy wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Komora układu zasilającego odseparowana termicznie od źródła światła. Klosze odporne na pękanie z wewnętrznym odbłyśnikiem aluminiowym. Wbudowany układ zasilający 230VAC. Współczynnik utrzymania strumienia świetlnego nie gorszy niż L70B50 > 100 000H. Wbudowana ochrona przeciwprzepięciowa do 2kV. Szczelność IP65. Odporność na uderzenia IK09.”

Założenia projektowe odnoszące się do systemu koryt do opraw oświetleniowych

„Od tablic bezpiecznikowych do opraw kable należy prowadzić w profilach aluminiowych dopasowanych do opraw LED. Są to profile ekstrudowane z wysokiej klasy aluminium ALMgSi 05, które można malować proszkowo na dowolny kolor RAL (wg zamówienia). Wskazany system profili zwiększa estetykę prowadzenia oświetlenia, dobrze komponuje się z architekturą peronową, umożliwia montaż kamer oraz systemu nagłośnienia oraz ponadto pozwala na prowadzenie w środku instalacji elektrycznej (nie tylko w zakresie opraw oświetleniowych). Przykładowy widok projektowanych opraw oraz profili dostosowanych do konkretnej oprawy pokazano w załącznikach 2 i 3. Wszystkie zaproponowane oprawy oświetleniowe muszą posiadać aktualne certyfikaty dostosowania na PKP. Sterowanie oświetleniem odbywa się automatycznie. W szafie RSO zamontowany jest zegar astronomiczny.”

Oświetlenie zgodne z normą

Parametry symulacji oświetlenia zostały przygotowane w zgodzie z obowiązującą normą PN-EN 12464-2 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 2: Miejsca pracy na zewnątrz”.
Ze względu na wielkość stacji, ustalono konieczność realizacji średniego natężenia oświetlenia na poziomie Eśr ≥ 100 lx.

Zobacz także: Nowoczesne oświetlenie przeciwwybuchowe

Projekt oświetleniowy zielonogórskiego dworca kolejowego

Projekt oświetleniowy przygotowano w programie DIALUX. Całość oświetlenia zrealizowano za pomocą 2 typów opraw oświetleniowych firmy ATM Lighting – INV320LED. Każda oprawa oświetleniowa posiada dopuszczenie PKP PLK.

Oprawa oświetleniowa INV320LED-RC firmy ATM Lighting
Oprawa oświetleniowa INV320LED-SF firmy ATM Lighting

Wandaloodporna oprawa z modułami LED (INV320LED-RC) cechuje się bardzo wysokim stopniem odporności na udar (IK10+). Obudowa wykonana ze stali nierdzewnej. Klosz z grubego poliwęglanu. Oprawa wyposażona w ramkę maskującą otwór montażowy.

Mocowanie oprawy INV320LED-RC firmy ATM Lighting w systemie koryt
Mocowanie oprawy INV320LED-RC firmy ATM Lighting w systemie koryt (w rozbiciu na detale)

Wandaloodporna oprawa z modułami LED cechująca się bardzo wysokim stopniem odporności na udar (IK10+). Obudowa wykonana ze stali nierdzewnej. Klosz z grubego poliwęglanu. Specjalne zamknięcie uniemożliwia dostęp osobom niepowołanym.

Nagroda dla ATM Lighting

Firma ATM Lighting otrzymała I nagrodę za „Realizację oświetlenia Dworca PKP w Zielonej Górze” w konkursie na Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2020, w kategorii oświetlenie zewnętrzne terenów miejskich i publicznych, terenów rekreacyjnych, parków  i ogrodów oraz małej architektury. Konkurs organizuje corocznie Agencja SOMA.

RE na podstawie materiałów ATM Lighting
Fot. ATM Lighting

Zapisz się na bezpłatny newsletter