Mamy duże kompetencje w akwizycjach
Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno SA
Jak ocenia Pan bieżące wyniki firmy Grodno?
Pierwsze półrocze 2019/20 w firmie Grodno oceniam bardzo dobrze. Od kwietnia do września 2019 r. Grupa Grodno osiągnęła 291,4 mln zł przychodów, czyli o 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk netto wzrósł o 29 proc. do kwoty 2,4 mln zł. Nie tylko po raz kolejny wypracowaliśmy istotny wzrost przychodów i wyników finansowych – również było to najlepsze pierwsze półrocze w historii firmy pod względem sprzedaży.
Zobacz także: Grupa Grodno poprawiła sprzedaż i wyniki po pierwszym półroczu 2019/20
Co wpłynęło na tak dobre wyniki Grupy Grodno?
Wzrost Grupy Grodno jest rezultatem konsekwentnej realizacji strategii, której bardzo istotnym elementem są udane akwizycje. Na ostatnie wyniki duży wpływ miała konsolidacja danych finansowych sieci hurtowni elektrotechnicznych Magma, którą zakupiliśmy prawie rok temu, a w ostatnich miesiącach dużo uwagi poświęciliśmy jej integracji w naszych strukturach. Zauważam, że po każdym kolejnym naszym przejęciu proces ten przebiega sprawniej. Była to już 8. akwizycja, a więc mamy w tym zakresie naprawdę duże kompetencje. W analizowanym okresie towarzyszyła nam również dobra koniunktura w branży budowlano-montażowej.
Które segmenty działalności mają największy potencjał?
Stale pracujemy nad naszą ofertą i elastycznie reagujemy na zmiany i trendy rynkowe. Obecnie bardzo duży potencjał dostrzegamy m. in. w fotowoltaice i oświetleniu LED, dlatego zakładamy istotny wzrost znaczenia tych obszarów w naszych przychodach, zgodnie z realizowaną obecnie strategią na lata 2017-2020. Obserwując rynek i analizując sygnały płynące od naszych klientów oczekuję, że obecny rok obrotowy będzie bardzo udany dla Grupy Grodno.
Zobacz także: Moc fotowoltaiki w Polsce
Jak rozwija się rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych?
Na rynku hurtowym widzę pewnego rodzaju zagubienie. Firmy nie mają jasno sprecyzowanych celów, podejmują chaotyczne działania dotyczące zmian organizacyjnych czy kadrowych. Grodno zawsze miało jasno określoną strategię i konsekwentnie ją realizowało. Pierwsi z dystrybucji aktywnie uczestniczyliśmy w rewolucji oświetleniowej – przejścia rynku z tradycyjnego oświetlenia na oświetlenie LED – dziś jesteśmy najwięksi wśród hurtowni pod względem wartości sprzedaży w tym segmencie. Siedem lat temu zauważyliśmy, że przyszłością będzie zielona energia, dlatego zainwestowaliśmy w fotowoltaikę – obecnie jesteśmy liderem, a nasi konkurenci uczą się od nas.
Wszystko to jest wynikiem naszego zdrowego podejścia do biznesu.
Jestem dumny z naszego wspaniałego zespołu. W tym roku kadrę menadżerską wzmocniliśmy o nowych dyrektorów: sprzedaży, zakupów oraz nowego dyrektora Centrum Dystrybucji Małopole. Nasi wszyscy pracownicy, a jest ich już ponad 600, to największa wartość firmy Grodno.
Zobacz także: Największe hurtownie elektrotechniczne
Jakie są perspektywy dla hurtowni elektrotechnicznych?
Przychody rynku dystrybucji spłaszczają się. Przyszły rok może nie być optymistyczny. Przemysł mocno przysiadł. To samo dzieje się w inwestycjach wielometrażowych. Rynek deweloperski jest przegrzany i w przyszłym roku raczej wyhamuje. Moim zdaniem w 2020 r. dystrybucja urośnie ok. 1 proc. albo pozostanie na tym samym poziomie.
Grodno konsekwentnie realizuje wyznaczone cele. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, z końcem września 2019 r. znaleźliśmy się w pierwszej trójce największych hurtowni elektrotechnicznych w Polsce. Jesteśmy na trzecim miejscu.
Na początku nowego roku finansowego, czyli w kwietniu 2020 r., planujemy określić nowy plan działania. Głównym celem będzie dalsze wzmacnianie pozycji na rynku oraz szukanie nowych możliwości rozwoju.
Jakie są zagrożenia dla rynku dystrybucji?
Dostrzegam ryzyko w postaci pomijania hurtowni w transakcjach realizowanych przez producentów. Wspólnie tworzymy ekosystem: producent-dystrybutor-odbiorca. Chciałbym, żeby wszyscy uczestnicy rozumieli funkcjonowanie tego mechanizmu. Grodno ma 88 placówek obsługujących instalatorów lokalnie. To obecnie najlepszy sposób dotarcia do kluczowej grupy klientów. Producenci popełniają poważny błąd. Jak mamy reagować, jeśli ktoś nas lekceważy w biznesie? Pracujmy razem i razem rozwijajmy rynek.
MK
Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza