Kontrola kinkietów i plafonów – 8 miało wady konstrukcyjne
UOKiK nadzoruje rynek i wraz z Inspekcją Handlową dba o to, aby w ręce konsumentów trafiały tylko bezpieczne oprawy oświetleniowe – wykonane zgodnie z wymaganiami obowiązującymi na terenie Unii Europejskiej, a także z zastosowaniem parametrów technicznych określonych w stosownych normach zharmonizowanych.
- UOKiK skontrolował 25 modeli opraw oświetleniowych.
- 8 miało wady konstrukcji – głównie nieodpowiednie zabezpieczenia przed porażeniem prądem.
- W przypadku 6 modeli stwierdzono również niezgodności formalne. Szczegóły w raporcie z kontroli.
Kontrole opraw oświetleniowych została podjęta ze względu na sygnały napływające od konsumentów oraz z rynku, a także z uwagi na powszechność stosowania tego rodzaju sprzętu elektrycznego.
Wojewódzkie inspektoraty IH w Białymstoku, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu od lutego do czerwca 2024 r. sprawdziły oznakowanie oraz dokumentację 25 opraw oświetleniowych do użytku wewnętrznego – przede wszystkim opraw ściennych (kinkietów) oraz sufitowych (plafony).
Wszystkie produkty zostały również zweryfikowane w laboratorium badawczym. Eksperci sprawdzili zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, zwłaszcza ochronę przed dostępem do części pod napięciem i ryzykiem porażenia prądem.
Kontrole przeprowadzono w 11 sklepach detalicznych i u 10 sprzedawców hurtowych. 4 przedsiębiorców prowadziło również sprzedaż internetową. 7 opraw pochodziło z Polski, 18 z Chin.
Inspektorzy skontrolowali, czy oprawy mają:
- sporządzoną prawidłowo deklarację zgodności,
- dane identyfikacyjne producenta/importera,
- informacje identyfikujące produkt,
- znak CE,
- poprawną instrukcję w języku polskim.
Niezgodności formalne stwierdzono w 6 z 25 opraw. W 3 przypadkach oprawy miały więcej niż jedną niezgodność.
- 2 modele – nieprawidłowy znak CE, nieczytelny przez zbyt mały rozmiar (mniej niż 5 mm).
- 1 model – nieprawidłowa deklaracja zgodności (Efekt: brak dowodów, że producent sprawdził, czy produkt spełnia obowiązujące wymagania prawne i techniczne).
- 1 model – brak pełnych danych producenta (Efekt: utrudniony kontakt z podmiotem odpowiedzialnym za wprowadzenie produktu do obrotu.
- 1 model – brak informacji warunkujących bezpieczne użytkowanie.
- 4 modele – niepełne informacje warunkujące bezpieczne użytkowanie (Efekt: konsument nie ma pełnej wiedzy, jak bezpiecznie korzystać z produktu, a nieprawidłowe użycie może stwarzać ryzyko).
Laboratorium badawcze sprawdziło: oznakowanie produktu informacjami określonymi przez normę, np. cechowanie, czyli deklarowane przez producenta parametry wyrobu, które powinny być niezmywalne i trwale na nim umieszczone, konstrukcję – poprowadzenie przewodów wewnątrz oprawy, prawidłowość złącz i mocowań, ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym – dostęp do części pod napięciem, wytrzymałość mechaniczną osłon.
Wyniki badań laboratoryjnych opraw oświetleniowych
5 modeli – niezgodne z normą oznakowanie, np.:
- brak oznaczenia mocy w miejscu widocznym po zamontowaniu oprawy,
- zbyt małe, a przez to nieczytelne symbole (Efekt: brak czytelnych informacji może skutkować nieprawidłowym użyciem).
8 modeli – nieprawidłowości konstrukcyjne
- głównie nieodpowiednie zabezpieczenia przed porażeniem prądem użytkownika, takie jak pojedyncza izolacja i dostęp do części czynnych pod napięciem (Efekt: ryzyko porażenia prądem).
Na 6 przypadków opraw z niezgodnościami formalnymi oraz błędami w oznakowaniu jeden przedsiębiorca podjął skuteczne działania naprawcze, pozostali przedsiębiorcy również mają taką możliwość.
Przypadki 8 modeli opraw z błędami konstrukcyjnymi mogą zakończyć się nałożeniem kar – w 3 sprawach IH skierowała już do Prezesa UOKiK wnioski o wszczęcie postępowań administracyjnych wraz z aktami kontroli, a w pozostałych 5 przypadkach trwają jeszcze działania wojewódzkich inspektoratów.
Obowiązujące stawi kar
Za wprowadzenie do obrotu przez producenta bądź importera oprawy oświetleniowej niezgodnej
z wymaganiami (np. pod względem konstrukcyjnym) grozi kara do 100 tys. zł.
Za każdą niezgodność formalną, np. brak danych producenta/importera, grozi kara do 10 tys. zł.
Za brak oznakowania CE grozi kara do 20 tys. zł.
Niebezpieczny produkt zgłaszany jest przez UOKiK do unijnego systemu Safety Gate RAPEX – aby nie
trafił w ręce europejskich konsumentów.
RE na podstawie UOKiK