Poziomy banner na głównej

TIM grubo ponad 900 milionów

05/01/2021

Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody TIM SA wyniosły w 2020 r. 935,3 mln zł, tj. o 17% więcej niż w 2019 r. Również grudzień był rekordowy – 75,9 mln zł (+25,3% rdr).

Rok 2020 jest pierwszym w ponad 33-letniej historii TIM SA, w którym obroty przekroczyły poziom 900 mln zł i były wyższe o blisko 137 mln zł niż w rekordowym dotychczas 2019 roku. Prawie 70% tej kwoty, tj. 650,1 mln zł (+15,7% rdr) przyniosła sprzedaż online. W samym grudniu 2020 r. szacowane obroty z kanału e-commerce wyniosły 50,4 mln zł (+17,8% rdr).

Choć trudno zaliczyć rok 2020 do udanych, to TIM ma za sobą najlepsze 12 miesięcy w historii spółki. Dynamika wzrostu rocznych obrotów pomiędzy rokiem 2019 i 2020 jest niemal 3-krotnie wyższa od zanotowanej pomiędzy rokiem 2018 i 2019 (17% vs 6,2%), a przychody ze sprzedaży w listopadzie były aż o 36,5% wyższe od zanotowanych rok wcześniej.

Zobacz także: TIM sprzedał Rotopino

Zgodnie ze średnioterminową strategią spółki w 2020 r. dynamicznie rozwijały się alternatywne modele sprzedaży (marketplace hybrydowy, B2B2C). Znacznie zwiększyło się także grono klientów. Podczas wiosennej i jesiennej fali pandemii na platformie TIM.pl rejestrowało się ponad 1000 nowych klientów biznesowych miesięcznie. Uznali, że e-commerce to bezpieczny sposób dokonywania zakupów.

To olbrzymia zasługa wszystkich pracowników TIM-u – przejście w marcu praktycznie z dnia na dzień na model pracy zdalnej miało, wbrew początkowym obawom, wręcz pozytywny wpływ na efektywność poszczególnych obszarów działania biznesowego TIM-u. Nie zakłóciło również procesów pozyskiwania nowych czy obsługi dotychczasowych klientów – podkreśla Krzysztof Folta, prezes TIM SA.

Strategia TIM-u zakłada osiągnięcie 1 miliarda przychodów w 2021 roku.

TIM jest największym dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce. Zobacz Ranking dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych

RE


W październiku TIM rozpoczął sprzedaż produktów RTV, AGD i elektroniki użytkowej

Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody TIM SA wyniosły w październiku 2020 r. 87,6 mln zł (+9% rdr.). Poziom dziennych obrotów osiągnął historyczny poziom niemal 4 mln zł, zaś miesięczna sprzedaż w kanale online po raz pierwszy w historii przekroczyła 60 mln zł (61,6 mln zł, +8,2% rdr.).

Szacowane przychody ze sprzedaży po 10 miesiącach 2020 r. osiągnęły niemal 763 mln zł (+14,1% rdr.), z czego 71%, tj. 540,7 mln zł (+15,6% rdr.), przyniósł kanał e-commerce.

Rok temu, w październiku 2019 r. po raz pierwszy przekroczyliśmy granicę 80 mln zł miesięcznych obrotów. Teraz poza najlepszymi w historii miesięcznymi przychodami ze sprzedaży zanotowaliśmy także najlepszy poziom dziennych obrotów. Przy 22 dniach roboczych w październiku 2020 r. wyniosły one bowiem niemal 4 mln zł. Niezmiennie wzbogacamy naszą ofertę o produkty spoza tradycyjnego asortymentu elektrotechnicznego. Robimy to przede wszystkim w modelu dropshippingowym, a więc polegającym na wysyłce produktów z magazynu dostawcy bezpośrednio do klienta. W ten sposób w ostatnich dniach października do oferty TIM.pl dołączyła szeroka gama nieobecnych dotąd produktów RTV, AGD czy elektroniki użytkowej. Jestem przekonany, że w czasach pandemii, gdy klienci poszukują jak najbardziej kompletnej oferty w jednym miejscu, te produkty spotkają się ze sporym zainteresowaniem – mówi Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA.

Zobacz także: Udany październik w Grodnie


Rekordowy rok TIM-u

W 2019 r. przychody ze sprzedaży TIM-u wzrosły o 7 proc. do 890 mln zł i było to najwięcej w historii spółki. Ponad 70 proc. osiągnięto w kanale online. Rekordowy był także wynik EBITDA (operacyjny, powiększony o amortyzację), który przekroczył 52 mln zł.

W 2019 roku minęło sześć lat, od kiedy w internecie pojawiła się platforma sprzedażowa TIM.pl. Przez te lata nieustannie doskonaliliśmy nasz hybrydowy model biznesowy, czego efektem są kolejne rekordy – uważa Krzysztof Folta, prezes spółki.

Zarząd dystrybutora przedstawił w ubiegłym roku strategię do 2021 r., która zakłada osiągnięcie 1 mld zł przychodów oraz rentowności EBITDA nie niższej niż 3,6 proc. (w 2019 r. był to 5,8 proc.).

Aby go zrealizować, będziemy kontynuować rozwój w dotychczasowym, hybrydowym modelu sprzedaży artykułów elektrotechnicznych i równolegle rozwijać kompetencje sprzedażowe w alternatywnych modelach handlu materiałami technicznymi (dropshipping, marketplace i B2B2C). Nowe aktywności sprzedażowe mają wygenerować do 2021 r. ponad 10 proc. obrotów TIM nie tylko poprzez dotarcie do nowych klientów, ale także zmianę ról przez część firm dotychczas korzystających z oferty TIM-u – będą one mogły występować na naszej platformie handlowej także w charakterze sprzedawców – dodaje Krzysztof Folta.

Swoje doda też spółka logistyczna 3LP, która w 2019 r. osiągnęła 27 mln zł przychodu ze sprzedaży (+87 proc. r/r) usług, m.in. dzięki rozpoczęciu realizacji kontraktu dla sieci IKEA.

TIM20182019zmiana r/r
przychody830,26890,047%
wynik operacyjny19,8632,5364%
wynik netto15,0919,5730%
mln zł

Raport za 2018 r.

Internetowy TIM zaczął zarabiać

TIM, którego zarząd kilka lat temu przestawił zwrotnicę i skupił się na sprzedaży internetowej, zanotował w 2018 r. rekordowe przychody w wysokości 830 mln zł. Zysk netto wzrósł natomiast do poziomu nienotowanego od 2008 r. Wówczas zbliżony wynik osiągnięto jednak przy niemal o połowę niższych przychodach.

Trudno przewidzieć, czy ówczesną rentowność uda się przebić. Na razie wskaźniki wyraźnie poprawiono względem 2017 r., co było konsekwencją nie tylko poprawy rentowności działalności podstawowej TIM, ale również spółki zależnej 3LP (dołożyła ona się też do wyniku dzięki sprzedaży nieruchomości).

W strukturze sprzedaży Grupy w 2018 roku dominowała sprzedaż przez internet. Ponad 70 proc. towarów i materiałów zostało sprzedanych przez ten kanał sprzedaży. Jest to o 13,7 proc. więcej niż w roku poprzednim. Sprzedaż usług logistycznych świadczonych przez zwiększyła się natomiast o 251 proc., do 14,4 mln zł.

Zarząd TIM zakłada wzrost przychodów do 1 mld zł do 2021 r. i zwiększenie rentowności EBITDA do 3,6 proc.  Realizacja celu ma być możliwa dzięki równoległemu rozwojowi w funkcjonującym od ponad pięciu lat hybrydowym modelu sprzedaży artykułów elektrotechnicznych oraz tworzeniu alternatywnych modeli handlu materiałami technicznymi, które do 2021 roku mają wygenerować powyżej 10 proc. obrotów TIM.

Nasze wyniki za 2018 rok wyraźnie potwierdzają, że hybrydowy model biznesowy sprawdza się, przynosząc co roku kolejne rekordy poziomu przychodów ze sprzedaży. Chcemy zatem w pełni go wykorzystać – tak, by stanowił punkt wyjścia do dalszego rozwoju spółki – mówi Krzysztof Folta, prezes TIM.

TIM20172018zmiana r/r
przychody719,17830,2615%
wynik operacyjny-3,1719,86
wynik netto-3,8415,09
mln zł

RE

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter