Największa sieć handlowa zainwestowała w instalacje fotowoltaiczne

28/05/2024
Fotowoltaika w centrum dystrybucyjnym Biedronki

EDP Energia Polska ogłosiła podjęcie współpracy z Biedronką, największą siecią handlową w Polsce. W ramach tego projektu instalacje fotowoltaiczne powstaną w 9 centrach dystrybucyjnych Biedronki: Gdańsk, Sosnowiec, Ruda Śląska, Gorzów Wielkopolski, Grudziądz, Sieradz, Skarbimierz, Parzniew i Wojnicz. To z nich dostarczane są towary do około 1900 sklepów w Polsce.

Dzięki tej współpracy blisko 16% zapotrzebowania na energię centrów dystrybucyjnych będzie uzupełnione bezemisyjnym i wyprodukowanym na miejscu prądem. Za sprawą założonych blokad wytworzona energia nie będzie oddawana do sieci publicznej, lecz bezpośrednio zasilać obiekty Biedronki. Nowe instalacje fotowoltaiczne obniżą ślad węglowy firmy, stając się kolejnym elementem polskiej transformacji energetycznej.

Każda z instalacji fotowoltaicznych zapewni od 600 do 1000 kWp (1 MWh) mocy, dostarczając w sumie ponad 7 MWp. Nowe źródła w skali roku wyprodukują do 7,5 GWh zielonej energii, co odpowiada zapotrzebowaniu na prąd ponad 3000 gospodarstw domowych.

Nowe panele będą instalowane, zarządzane i obsługiwane przez EDP EP, polską spółkę będą częścią grupy EDP, europejskiego lidera w zakresie generacji rozproszonej. Umowa została zawarta w modelu usługowym, PV-As-a-Service. W ramach tego rozwiązania EDP pokrywa koszt inwestycji, a klient może się cieszyć korzyściami finansowymi i obniżyć wpływ swojej działalności na środowisko.

Współpraca z EDP EP jest kolejnym krokiem w kierunku obniżenia śladu węglowego sieci handlowej. Nowe źródła zielonej energii w centrach dystrybucyjnych przyczynią się do zmniejszenia emisji CO2 o ponad 5 000 ton rocznie. Aby środowisko naturalne mogło pochłonąć taką ilość dwutlenku węgla w ciągu roku, potrzebne jest niemal 900 000 dorosłych drzew.

Stawiając na energię ze słońca, Biedronka przyspieszy modernizację swojej sieci handlowej, realizując własną strategię zrównoważonego rozwoju. W tym roku działania Biedronki wesprze EDP Energia Polska, działający w Polsce od 2020 roku dostawca rozwiązań fotowoltaicznych dla biznesu. Firma jest częścią grupy EDP, światowego lidera w zakresie produkcji energii ze słońca i wiatru.

Fotowoltaika w modelu usługowym

Biedronka zainwestowała w instalacje fotowoltaiczne, korzystając z modelu usługowego, Pv-as-a-service. W ramach tego rozwiązania EDP pokrywa koszt instalacji, dzięki czemu klienci nie muszą finansować całej inwestycji, opłacając jedynie abonament niższy niż dotychczasowe rachunki. Umowa z Biedronką została zawarta na okres 15 lat. Po tym czasie klient może odkupić od EDP EP instalację PV i korzystać z niej dalej jeszcze przez wiele lat po ustaniu kontraktu.

Klient nie musi martwić się również serwisowaniem i konserwacją paneli, ponieważ te zadania są realizowane przez zespół inżynierów EDP. Eksperci firmy zapewniają stały monitoring i kontrolę funkcjonowania wszystkich instalacji w Europie, gwarantując ich niezawodność i wydajność.

EDP EP oferuje także inne modele sprzedaży niż Pv-As-a-Service. Nabycie instalacji fotowoltaicznej możliwe jest także za gotówkę czy w ramach płatności ratalnej. Od początku swojej działalności EDP Energia Polska zakontraktowała ponad 150 MWp na rynku polskim, konsekwentnie realizując strategię dążenia do osiągnięcia czołowej pozycji na polskim rynku dostawców rozwiązań fotowoltaicznych dla firm.

RE, fot. Biedronka

Zapisz się na bezpłatny newsletter