Poziomy banner na głównej

Dla firm takich jak nasza najważniejsze jest pobudzanie inwestycji – prezes LUG SA

18/06/2020
Ryszard Wtorkowsi na tle zakładu produkcyjnego LUG

Pierwsze trzy miesiące 2020 r. upłynęły pod znakiem turbulencji wywołanych przez pandemię koronawirusa. Choć wyraźnie skutki jej wpływu widoczne będą w poziomie zamówień w kolejnych miesiącach, to początek roku pozwolił firmie LUG zwiększyć przychody i uzyskać dodatnią rentowność na każdym poziomie rachunku wyników.

W branży budowlanej widoczne jest oczekiwanie związane z rozwojem sytuacji epidemiologicznej i ekonomicznej. Podobnie sytuacja wygląda na rynku oświetlenia. Prognozowane tempo wzrostu inteligentnego rynku oświetlenia LED w latach 2020-2025, w porównaniu do danych sprzed pandemii, spadło o 21 proc.

Pandemia zmieniła prognozy rozwoju rynku. Wielu inwestorów wstrzymuje się z decyzją o rozpoczęciu nowych projektów. Gospodarka i zamówienia zwalniają, a instrumenty tzw. tarczy antykryzysowej nie trafiają w nasze potrzeby. Dla firm takich jak nasza najważniejsze jest pobudzanie inwestycji. Wymieniając oświetlenie klient czy JST inwestuje w realne obniżenie kosztów energii, czyli przyszłe oszczędności, napędzając jednocześnie popyt i wspierając koniunkturę całej branży budowlanej – wyjaśnia Ryszard Wtorkowski.

LUG nie czeka biernie na poprawę sytuacji

W odpowiedzi na nowo identyfikowane potrzeby związane z lękiem społecznym przed rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19, LUG postanowił opracować nowe skuteczne rozwiązania. Firma wprowadziła do oferty rodzinę opraw PURELIGHT do sterylizacji powierzchni i powietrza za pośrednictwem światła UV-C. Oprawy zwiększają poziom bezpieczeństwa pracy w placówkach medycznych, oświatowych, a także administracji publicznej. Nowe produkty mogą być szeroko stosowane w transporcie publicznym, firmach usługowych i produkcji.

Światowy rynek UV-LED wyceniany jest na 268 mln USD w 2020 r., a do końca 2026 roku ma osiągnąć 1 044 mln USD.[1] Globalny rynek sprzętu do dezynfekcji UV według prognoz ma osiągnąć 3,4 mld USD do 2026 r.[2]

Wyniki finansowe LUG za pierwszy kwartał 2020 r.

Od stycznia do marca br. przychody wyniosły 45,39 mln zł i w porównaniu do I kwartału 2019 roku wzrosły o 7,9 proc. To najwyższe przychody odnotowane w historii spółki w pierwszym okresie rozliczeniowym roku. Zysk netto osiągnął poziom 1,91 mln zł prezentując dynamikę r/r na poziomie 46,9 proc. Dobre wyniki sprzedaży to efekt przesunięcia realizacji części ważnych projektów zagranicznych z IV kwartału 2019 na pierwsze trzy miesiące 2020 r. i istotnego zwiększenia eksportu. Na pozytywny wynik netto korzystnie wpłynęły także różnice kursowe w rozliczeniach ze spółką zależną LUG Argentina.

Przychody z zagranicy wzrosły o 5,8 p.p. r/r przekraczając pułap 72 proc. i osiągając wartość 32,90 mln zł, podczas gdy przychody realizowane w Polsce okresowo spadły o 5,8 proc. r/r do wartości 12,49 mln złotych.

RE na podstawie materiałów LUG


[1] Global UV-LED Market Research Report 2020, 08-Jan-2020

[2]Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2019-2026, November 2019

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter