„Nowa strategia to przepis na to, aby stać się platformą pierwszego wyboru” – prezes TIM SA

18/05/2022
Krzysztof Folta o strategii TIM do 2026 r.

Po zrealizowaniu z sukcesem strategii na lata 2019-2021 TIM SA, największy dystrybutor elektrotechniki w Polsce, ogłasza nową, długofalową strategię rozwoju, z celami finansowymi określonymi do roku 2026. W tym czasie lider polskiego e-commerce B2B zakłada osiągnięcie na poziomie jednostkowym ponad 3 mld zł przychodów oraz EBITDA przekraczającej 250 mln zł.

  • Podstawą nowej strategii TIM-u nie są cele finansowe. Najważniejsze punkty to: dystrybutor elektrotechniki pierwszego wyboru oraz szerokie wsparcie dla elektroinstalatorów.
  • Wraz z ogłoszeniem nowej strategii TIM zaprezentował odświeżone logo z hasłem „Dostarczamy elektrotechnikę profesjonalistom”.

Strategia TIM-u na lata 2019-2021 zakładała przekroczenie przez jednostkowe przychody ze sprzedaży poziomu 1 mld zł oraz osiągnięcie rentowności EBITDA nie niższej niż 3,6%. Realizacja tych celów opierała się na dwóch filarach: rozwoju hybrydowego modelu sprzedaży artykułów elektrotechnicznych (funkcjonującego od uruchomienia platformy e-commerce TIM.PL w 2013 r.) oraz tworzeniu alternatywnych modeli handlu materiałami technicznymi.

Dotychczasowe cele TIM zostały zrealizowane z nawiązką

Przychody ze sprzedaży TIM SA pomiędzy rokiem 2018, poprzedzającym wdrożenie ostatniej strategii, a rokiem 2021 wzrosły o 67%. W 2021 r. alternatywne kanały sprzedaży, w tym przede wszystkim marketplace hybrydowy, miały niemal 9-procentowy udział (110 mln zł) w ogóle przychodów ze sprzedaży TIM SA.

Pierwszy z celów finansowych strategii 2019-2021, a więc miliard złotych jednostkowej sprzedaży, osiągnęliśmy pod koniec października 2021 roku, aby ostatecznie zakończyć rok na poziomie ponad 1,25 miliarda złotych. Drugi z celów zrealizowaliśmy z jeszcze większą nawiązką – rentowność EBITDA ostatecznie osiągnęła poziom 8,7%. Równolegle spółka rozpoczęła regularną wypłatę dywidendy akcjonariuszom, a wiosną 2021 roku zaprezentowała politykę dywidendową na lata 2021-2023. Zgodnie z jej założeniami za sam ubiegły rok wypłaciliśmy ponad 53 mln zł dywidendy. Budowa wartości dla akcjonariuszy przez ostatnie trzy lata z pewnością została realizowana z sukcesem – wylicza Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA.

Z myślą o elektroinstalatorach

Nowa strategia TIM SA opiera się na dalszym rozwoju platformy e-commerce B2B ze szczególnym ukierunkowaniem na potrzeby i oczekiwania profesjonalistów z branży elektrotechnicznej. Stąd nowa misja TIM-u: „Ułatwiać pracę profesjonalistom”.

Zdobyliśmy pozycję lidera dystrybucji elektrotechniki w Polsce zarówno pod względem wysokości przychodów ze sprzedaży, jak i liczby obsługiwanych klientów. Nowa strategia to nasz przepis na to, by stać się dla klientów platformą e-commerce pierwszego wyboru nie tylko ze względu na najszerszą ofertę produktową i atrakcyjne warunki handlowe. Znamy naszych klientów od lat. W procesie tworzenia nowej strategii korzystaliśmy z ich opinii, a także głosów naszych dostawców i pracowników. W efekcie utwierdziliśmy się w przekonaniu, że najcenniejszym zasobem profesjonalistów jest czas – mówi prezes.

Sposobem na realizację strategii jest maksymalizacja wygody korzystania z platformy e-commerce – w dowolnym miejscu i czasie, przy użyciu dowolnego urządzenia. Dostęp do TIM.PL ma być zawsze pod ręką, oczywiście z pewną i terminową dostawą oraz konkurencyjnymi warunkami zakupu.

W nowej strategii można odnaleźć deklarację: „W TIM łatwo zamawiasz, krótko czekasz i zawsze dostajesz wszystko, czego potrzebujesz: produkt, pomoc i wiedzę”.
TIM ma stać się swego rodzaju showroomem dla branżowych premier, miejscem, w którym klienci znajdą unikalny, wartościowy i wyczerpujący kontent dotyczący produktów. Dzięki realizacji projektów skupionych pod nazwą TIM 2.0 oferta TIM.PL będzie jeszcze bardziej spersonalizowana. Równolegle poszerzy się portfolio usług dla klientów.

nowe logo tim

Nowej strategii TIM-u towarzyszy odświeżona identyfikacja wizualna spółki z hasłem „Dostarczamy elektrotechnikę profesjonalistom”.

Cele finansowe TIM-u

Nowa strategia TIM SA ma charakter długofalowy, jednak zapisane w niej cele finansowe zostały określone w perspektywie 5-letniej. Spółka planuje do 2026 roku na poziomie jednostkowym osiągnąć rocznie ponad 3 mld zł przychodów ze sprzedaży oraz wypracowywać EBITDA przekraczającą 250 mln zł.

Zobacz także: Wartość rynkowa spółek elektrotechnicznych – ranking

RE na podstawie informacji TIM

Zapisz się na bezpłatny newsletter